De nieuwe campagne van Plus is ontwikkeld zonder tussenkomst van een reclamebureau. De campagne is bedacht en ontwikkeld door de ervaren freelance creatieven Jan-Willem Smits (ex-Alfred) en Nico Akkerman (ex-DDB).
Een opmerkelijke move, gezien het feit de supermarktketen de afgelopen jaren met Energize samenwerkte. Dit bureau ontwikkelde onder meer de laatste twee goed ontvangen emo-kerstcommercials van Plus. Energize nam twee jaar geleden het stokje over van Wunderman Thompson, dat na jaren afscheid nam van de samenwerking met Plus.
Andere toon
Het is nu tijd voor een 'andere toon', zegt marketingmanager Okke Wiarda desgevraagd. 'We hebben ditmaal gekozen voor een lichtvoetiger film, inderdaad zonder inmenging van bureaus.' Maar dat wil niet zeggen dat dat er afscheid is genomen van de samenwerking met Energize, aldus Wiarda.
De wat ongebruikelijke gang van zaken heeft bovendien te maken met de komst van Matthijs Moeken, sinds eind vorig jaar de nieuwe marketingdirecteur van Plus - hij nam toen het stokje over van Peter van Mourik. Moeken werkte in het verleden lange tijd samen met art director Jan-Willem Smits op Jumbo, en besloot nu weer contact te zoeken. De ervaren strateeg Moeken werkte vóór zijn Plus-tijd jarenlang als marketingdirecteur van onder meer Leen Bakker, C1000 en als benoemd Jumbo.
Plus werkt tegenwoordig met een roster van meerdere bureaus: Vijf890 (design), Giesbers Retail (instore), Energize (creatie en activatie) en Initiative (media). Wiarda: 'Ik snap en merk dat Plus voor menig themabureau interessant is, maar wij werken liever met verschillende disciplines. De bureaus werken veel met elkaar samen, dat gaat juist hartstikke goed. Maar nu kiezen we voor een campagne zonder bureaus.'
Ode aan ondernemen
Dan de nieuwe commercial, waarin Plus 'een ode aan ondernemen in een kleine gemeenschap' tracht te maken. Wiarda: 'In de film strijden lokale voetbalhelden, hier en daar bij elkaar geleend van collega-ondernemers, samen voor de overwinning. Met een bijrol voor de herintredende debutant en 'geheel toevallige dorpsgenoot' Rafael van der Vaart. Het voordeel van samenwerken vertaald naar het voordeel van Plus.'
Hij vervolgt: 'Plus is als coöperatie ooit begonnen vanuit de overtuiging dat onze klanten er profijt van hebben als wij met z’n allen samenwerken. Dat zie je ook terug in onze honderden lokale ondernemers die zich elke dag gezamenlijk inzetten voor hun klanten en de buurt om hen heen. In deze nieuwe commercial willen we juist hen op lichtvoetige en herkenbare wijze in de spotlights zetten, waarbij het blijft draaien om het voordeel voor de klant.'
De nieuwe campagne wordt op televisie en via online kanalen uitgerold. Of Plus de komende campagnes doorpakt op de lichtvoetige toon en onorthodoxe werkwijze, is onbekend.