Premium

Pirlo Strategy wil groeistrategieën ontwikkelen met hulp van AI

Oprichters Lars van Midden en Ralf van Lieshout werkten eerder onder andere voor Greenhouse (GroupM) en willen nu bedrijven helpen groeien.

Lars van Midden (l) en Ralf van Lieshout
Foto: aangeleverd

De startup Pirlo Strategy wil bedrijven helpen met het ontwikkelen van een groeistrategie en kan dat naar eigen zeggen voor een lagere prijs doen dan veel organisaties denken. Oprichters Ralf van Lieshout en Lars van Midden willen daar artificiële intelligentie (AI) voor gebruiken. Ze claimen ook te willen breken met clichés dat een groeistrategie alleen door de bedrijfstop ontwikkeld is en niet gedragen én begrepen wordt door medewerkers.

Groeistrategie: te duur, te lastig en onbegrepen

Van Lieshout en Van Midden werkten eerder allebei voor Greenhouse, het merk dat anderhalf jaar geleden als nieuw label is ondergebracht binnen GroupM. Na een periode freelancen bundelen zij nu de krachten om Pirlo te starten, een bureau in Eindhoven dat kleine en middelgrote bedrijven in Nederland wil begeleiden bij het ontwikkelen van en uitvoeren van hun groeistrategie. Dat kan in omzet zijn, maar bijvoorbeeld ook in het maken van impact. Daar zijn natuurlijk al vele bureaus voor, maar Van Lieshout ziet voldoende kansen in de markt. Volgens hem lukt het veel bedrijven niet om een groeistrategie te ontwikkelen en/of uit te voeren. ‘Dat zit vaak in de gepercipieerde hoge kosten, maar ook vaak in het gebrek aan kennis en vertrouwen in de eigen uitvoeringscapaciteit.’

Een groeistrategie op papier zetten en uitvoeren hoeft niet duur, lastig of onbegrepen te eindigen, stellen de Pirlo-oprichters. Dat begint bij de aanpak. Niet de directie een strategie laten bedenken en zonder input van het personeel doorvoeren, maar ‘de hele organisatie op een leuke manier laten bijdragen.’ Dat verhoogt het begrip en de betrokkenheid van medewerkers, stellen Van Lieshout en Van Midden, en verhoogt de slagingskans van de strategie.

Hulp van AI

AI kan ook helpen bij de strategieontwikkeling, zeggen zij. De mannen laten daarom een eigen systeem, ondersteund door AI, ontwikkelen dat strategen moet helpen bij het verwerken van data en uitwerken van strategische scenario’s. De digitale beveiliging van de software – die koppelingen maakt met bekende AI-diensten als ChatGPT – staat hoog in het vaandel, zegt Van Lieshout in gesprek met Adformatie. Dat moet ook, want klanten van Pirlo delen mogelijk gevoelige informatie met het systeem.

Zijn compagnon Van Midden verwacht dat AI een goede hulp kan zijn, maar maakt zich geen zorgen over het werk van de echte strateeg. Hij legt uit: ‘AI helpt ons om de data goed te begrijpen en te structureren. Door het systeem te trainen met een uniforme methode kunnen we dat proces versnellen. Hierdoor houden we meer ruimte over om op basis van die input samen met klanten te werken aan strategieën die het verschil kunnen maken. Juist dat creatief denken over nieuwe mogelijkheden is wat AI nog niet kan.’

Abonnementsmodel

Na het op papier zetten van de groeistrategie biedt Pirlo begeleiding aan in de vorm van een abonnementsmodel. Wat concreet inhoudt dat medewerkers van het betreffende bedrijf toegang hebben tot het AI-systeem en per kwartaal kunnen sparren met een Piro-strateeg voor bijsturing. Eén keer per jaar volgt een ‘grote update’. Die strategie maakt het bedrijfsmodel van Pirlo schaalbaar, stelt Van Lieshout. Hij zegt desgevraagd voorstander te zijn van twee jaar begeleiding. 

De ambities zijn groot: over zes jaar wil Pirlo al vijfduizend bedrijven in Nederland geholpen hebben met het ontwikkelen en uitvoeren van hun groeiplannen. De basis is de afgelopen maanden gelegd via pilotprojecten met onder meer NRC, Glow Eindhoven en het bureau owow.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie