Nederlandse bureaus groeiden in de eerste helft van het jaar gemiddeld met 11,82 procent in omzet, claimt softwarebedrijf Teamleader op basis van eigen onderzoek. Aanzienlijk beter dan Belgische bureaus (4,64 procent) en het Europees gemiddelde (6 procent). Brancheorganisatie VIA komt op basis van eigen onderzoek echter op een heel ander groeipercentage uit.
Teamleader: Nederlandse bureaus doen het uitstekend
Teamleader werkt voor ongeveer vierduizend bureaus in Europa en heeft hun gebruikersdata geanonimiseerd, geaggregeerd en daarna geanalyseerd. Exacte cijfers over de omzetten en omzetgroei deelt het bedrijf niet. Een een-op-een-vergelijking van het eerste kwartaal van 2023 met dezelfde periode vorig jaar wijst volgens Teamleader uit dat Nederlandse bureaus een gemiddelde omzetgroei van 14,42 procent noteren. In het tweede kwartaal is dit lager: 9,47 procent. Zo ontstaat er een gemiddelde omzetgroei van 11,82 procent in de eerste helft van het jaar.
Belgische bureaus noteren een veel lagere omzetgroei, aldus Teamleader. In de eerste helft van 2023 steeg de gemiddelde omzet daar nog met 10,53 procent, maar in het tweede kwartaal bleek een krimp van 0,5 procent. De omzetgroei in de eerste helft van het jaar komt daarom op 4,64 procent uit. En dat is onder het Europees gemiddelde van 6 procent, meldt Teamleader op basis van eigen vergelijkingscijfers. Nederland steekt er met die 11,82 procent dus met kop en schouders bovenuit.
VIA komt met lager groeicijfer
Branchevereniging VIA heeft de cijfers van het Teamleader-onderzoek niet bestudeerd, antwoordt directeur Saskia Baneke desgevraagd aan Adformatie. Zij is benieuwd naar de diversiteit van de ondervraagde bureaus. VIA heeft zelf in april en mei honderd van haar leden gevraagd naar hun groeiverwachtingen voor 2023 ten opzichte van 2022. De helft van de leden antwoordde (N=50) en rekent gemiddeld op een groei van drie procent op jaarbasis. Een veel lager groeipercentage dus dan de 11,82 procent die Teamlader concludeert, al focust dat onderzoek zich op de eerste helft van het jaar.
Er zullen later dit jaar en begin volgend jaar ongetwijfeld meer onderzoeken volgen om de daadwerkelijke jaar-op-jaar-groeicijfers van Nederlandse bureaus in kaart te brengen. Tot die tijd is het een beetje schipperen met verschillende cijfers.
Lees ook: Klant houdt hand op de knip, maar wat doen adverteerders en bureaus?