Overslaan en naar de inhoud gaan

Natwerk zet zich met eigen campagne af tegen overnamewoede in bureauwereld

'Het werk dat de overgenomen bureaus maken, laat vaak te wensen over', stelt Reinier Steures.
natwerk
Onbegrijpelijke print-uiting van Natwerk in het FD.
natwerk
Onbegrijpelijke print-uiting van Natwerk in het FD.

Het Amsterdamse reclamebureau Natwerk is vandaag met een eigen campagne te zien en horen in het FD en op BNR. Met de tamelijk brutale campagne wil het bureau duidelijk maken dat het een van de laatst overgebleven onafhankelijke reclamebureaus in Nederland is - en dat merken daarbij baat kunnen hebben. 

related partner content for mobile comes here

Natwerk wil zich zodoende positioneren als 'reclamebureau mét een netwerk', in plaats van een bureau dat 'onderdeel is van een netwerk'. Het mag duidelijk zijn dat het zich hiermee afzet tegen de vele consolidaties die zich de afgelopen tijd afspelen in de bureauwereld.

Natwerk noemt geen namen, maar kijken we naar het vaknieuws valt het inderdaad op dat het ene na het andere bureau wordt overgenomen. Zo werd bijvoorbeeld recent bekend dat Fitzroy zich bij de groep United Playgrounds heeft gevoegd en is Joe Public tegenwoordig actief onder de paraplu van Springbok

Reinier Steures, managing director Natwerk: 'Er zijn nog maar weinig bureaus die níet zijn overgenomen door netwerken of investeringsmaatschappijen. Het werk dat vervolgens wordt gemaakt, laat vaak te wensen over. Dat komt omdat specialisten bij het bureau in kwestie vertrekken en er een groot, log, duur en generalistisch geheel overblijft.'

Hij vervolgt: 'Ik begrijp heel goed dat ondernemers na lang hard werken, daar iets voor terug willen zien. Maar omdat wij nog steeds onafhankelijk zijn, hoef ik m'n marges niet te rapporteren aan een moederbedrijf ergens over de grens - en kan ik die marges investeren in mijn klanten.'

Totale overdrijving

De campagne valt op door de genoemde branie waar het Amsterdamse bureau, gevestigd in de Jordaan, enigszins om bekendstaat. Zo spreekt een heliumstem een van de radiospots in en zijn de print-uitingen in onbegrijpelijke wartaal te 'lezen'. Steures: 'We kiezen bewust voor de hyperbool, een totale overdrijving die past bij ons rebelse imago.'

De voice-over in de radiospots staat op naam van Bob Dijkshoorn, copywriter bij Natwerk. Hij is ook actief als rapper onder de naam Bob uit Zuid. Tim Teunissen is art director van de campagne. Maar het geheel is uiteindelijk door ‘allemaal Natwerkers’ gemaakt, aldus Steures.

Bij Natwerk werken tegenwoordig zo'n veertig mensen voor opdrachtgevers als Zilveren Kruis, Lebara en Dirk. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in