Oud-reclameman Walter van der Mee is overleden. Van der Mee was nog altijd actief in het vak onder meer als lid van de Raad van Advies van Sijthoff Media (waar Adformatie onderdeel van is), adviseur van Publicis en als aandeelhouder/directeur van Grootmeesters.
Van 1997 tot 2011 was hij vice-voorzitter van de Raad van Commissarissen van de FD Mediagroep en de Amsterdamse stadstv-zender AT5.
Walter van der Mee stond jarenlang aan het roer van Publicis en vervulde diverse functies binnen het internationale Publicis-netwerk. De in Den Bosch geboren HBS-B-man rolde de reclame in via veevoedermaker Hendrix in Boxmeer en werkte daarna bij AEG in Amsterdam. Na zijn periode bij het FHV van Giep Franzen, Nico Heij en Martin Veltman werd hij in 1980 directeur van Prad en in 1982 Algemeen Directeur Prad en de Overadgroep. In het nog te verschijnen boek Dutch Ad Man 2 staat beschreven hoe de jonge Van der Mee de strijd aanging binnen Herenbureau Prad waardoor hij als 30-jarige de leiding kreeg.
Aanzien
In 1991 verkocht Van der Mee Prad aan het Publicis van de beroemde Franse reclamegrootheid Maurice Lévy, met wie hij nog altijd regelmatig contact onderhield. Van 1995 tot 2003 was hij Regional Director Publicis Europe en van 2003 tot eind 2006 Executive Vice-President Publicis Groupe S.A. (de Franse Holding). In deze laatste functie was hij verantwoordelijk voor Europa (exclusief Frankrijk).
Van der Mee was zeer betrokken bij het reclamevak en bouwde de jaren negentig bekendheid op als actieve voorzitter van de Vea. Hij zorgde ervoor dat de reclamewereld aanzien kreeg binnen het Nederlandse bedrijfsleven door middel van het lidmaatschap van VNO NCW. Tot zijn verdriet werd dit lidmaatschap te snel weer wegbezuinigd. In 2017 werd Walter van der Mee uitgeroepen tot VEA Legend (tegenwoordig Via).
Bourgondiër
In een interview met oud-Adformatie-hoofdredacteur Michael van Os wordt Van der Mee gekwalificeerd als ‘sympathieke topnetwerker’, ‘oer-trouw aan mensen’ en ‘lijkt nooit te twijfelen’, maar vooral ook als Bourgondier. Hij zei hier zelf over:
‘Dat bourgondische wordt uit z’n verband gerukt. Ik ben wezenlijk geïnteresseerd in mensen, echt. Bij bureaus is geen lopende band te zien. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand om 09.05 uur naar mij toekomt om te zeggen dat-ie gaat scheiden.
‘Dat is altijd na vijven; een dag heeft z’n momenten. Na die tijd stond mijn deur open en ik was nooit thuis voor negen, tien uur. In die ontspannen sfeer kon je dingen makkelijker oplossen. Dan drink je een glaasje en worden soms heel persoonlijke dingen verteld.’
Ook zijn reclamevrienden van het Illustere Lunch Gezelschap omschrijven Van der Mee als levensgenieter. Zij eren hem met een advertentie in de landelijke dagbladen.
‘De Bourgondiër is ons ontvallen. Walter van der Mee. Zijn bulderende lach. De twinkel in zijn ogen. Het mooie glas wijn.
Hij is een legende in de reclamewereld. Maar hij was vooral onze vriend. Een warme, bruisende persoonlijkheid die altijd voor iedereen klaar stond met goede raad en daad. Wij zullen hem missen!
Wij betuigen onze deelneming aan Do en familie, Publicis en het reclamevak.’
Dank en bon voyage Walter.