Mediaxplain bundelt vanaf vandaag de krachten met de Nederlandse tak van Serviceplan/Mediaplus. Door deze fusie ontstaat in Amsterdam een bureaugroep met honderd media-, tech- en creatieprofessionals. Met de bundeling van deze expertises dragen alle labels van de bureaugroep de ondertitel ‘House of Communication’.
Het Duitse Serviceplan is Europa's grootste onafhankelijke bureaugroep. Het neemt een meerderheidsaandeel in het geheel en wil de motor worden op het gebied van digitale marketing (media & marketing automation) en data/techniek voor de Nederlandse branche. Verder wordt er nauw samengewerkt met de even grote Belgische tak.
Het huidige Nederlandse management van Mediaxplain en Serviceplan/Mediaplus vormen de dagelijkse leiding van de combinatie. Mediaplus begon vorig jaar in Nederland met Hornbach, L'Oreal, Uniekaas, Ancora en De’Longhi als grote klanten. Die gaan mee in de nieuwe constellatie. De partijen betrekken samen het Amsterdamse kantoor van Mediaxplain in de Houthavens.
De directie bestaat uit Dirk Jan Theijn (cfo Serviceplan Group Netherlands), Menno Westinga (managing director Mediaplus NL), Sander Bots (managing director Mediaxplain), Gun Nieuwenhuis (managing partner Serviceplan Group Netherlands), Christiaan van Betuw (managing partner Serviceplan Group Netherlands), C.C. Hage (managing partner Serviceplan Group Netherlands) en Mariska Wilschut (managing director Serviceplan NL).
Gesprekken sinds vorig jaar
De gesprekken tussen Mediaxplain en Serviceplan begonnen vorig jaar. Beide partijen herkenden elkaar in wederzijds onafhankelijk denken, innovatiegerichtheid en ondernemerschap, zowel in de aansturing van het bureau als in de manier waarop zij met klanten werken.
Florian Haller, ceo van Serviceplan Group: ‘Voor de Serviceplan Group is het House of Communication in Amsterdam een mijlpaal op de weg om onze bestaande wereldwijde voetafdruk te vergroten en aanwezig te zijn op de relevante internationale markten. We kunnen ons geïntegreerde bureauconcept met creatie & content, media & data en ervaring & technologie in Nederland onder één dak aanbieden. Mediaxplain is een door ondernemers geleid bureau met kernwaarden gelijk als die van Serviceplan.’
Groter podium
Gun Nieuwenhuis en C.C. Hage, oprichters van Mediaxplain: ‘Vijf jaar geleden hebben we in het groeipad van Mediaxplain bewust gekozen om ook internationale klanten op eigen kracht te bedienen. Het heeft ons geleerd dat onze dienstverlening ook op dat podium schittert, maar ook dat onze Nederlandse klanten kunnen profiteren van initiatieven die internationaal worden ontwikkeld. In Serviceplan vonden we dat zelfstandige ondernemende powerhouse dat onze positie op de Nederlandse markt versterkt op het gebied van digitale ontwikkelingskracht en tooling. Anderzijds krijgen we een groter podium voor onze dienstverlening aan internationale klanten. Niet in de laatste plaats in Benelux-verband. We kunnen daarmee nog meer dan voorheen het alternatief bieden voor de netwerkbureaus.’
Volledig geïntegreerd bureaumodel
Serviceplan Group bestaat vijftig jaar en introduceerde het concept House of Communication, een volledig geïntegreerd bureaumodel in Duitsland met alle moderne communicatiedisciplines onder één dak. De groep heeft 24 vestigingen en bedient 35 landen. Naast de merken Serviceplan, Mediaplus en Plan.Net is er marktonderzoeksinstituut Facit, contentproductie & managementbureau Solutions en het strategisch managementadviesbureau Consulting.
Consolidatie
De fusie van Mediaxplain met Serviceplan Group past in de lijn van consolidatie in de Nederlandse bureau- en mediabranche. De afgelopen jaren waren er verschillende overnames en samensmeltingen. Specifiek waren en zijn er bewegingen onder de lokale en onafhankelijke mediabureaus. Voorbeelden zijn Candid (M2Media, Stroom, The Online Company), Abovo Media dat vorig jaar fuseerde met Maxlead en Zigt dat MediaScience dit jaar overnam.
Mediaxplain was in 2016 mediabureau van het jaar bij de AMMA's.