De feestjes in Cannes van Pakt (voorheen Wenneker Group) zijn hard op weg om de status van ‘legendarisch’ te bereiken. Als ze het al niet zijn. De bureaugroep onder leiding van Maurice Wenneker en Maartje van Wijk pakt dan ook altijd uit met een locatie om door een ringetje te halen; in de heuvels boven Cannes wordt een jaren ’70-villa gehuurd met dito piscine, omgeven door palmen en ander exotisch groen, de pool party zelf is bevolkt met young and beautiful creative people. In of naast het zwembad, glaasje rosé binnen handbereik.
Klinkt decadent? Misschien, maar toch ademt het de losheid van een instuiffeestje waar iedereen een flesje of wat meeneemt. Zo is het feest ontstaan, en zo is het – hoewel groot gegroeid – gebleven. Maurice Wenneker kijkt er met plezier op terug.
‘Zo’n tien, twaalf jaar geleden, voordat de groep was opgericht, gingen we al met collega’s van verschillende bedrijven en bedrijfjes naar de villa (Villa Malou in Mougins, red.) om te barbecueën met vrienden. Het was gezellig en kleinschalig, gewoon allemaal iets meenemen inderdaad, en die sfeer hebben we vast weten te houden. Ook nu het groter gegroeid is. Het is zo’n vaste prik-ding geworden. Mensen komen aan op de airport in Nice en pakken eerst de taxi naar de villa. Dat is een leuke start van het festival. Het is superrelaxed hier.’
‘Nou kijk, als productiehuis is het helemaal niet zo makkelijk om elkaar te treffen in een sociale setting. Daar moet je moeite voor doen. Hier kunnen we vrienden, klanten, nieuwe vrienden treffen, zonder dat het de hele tijd over werk gaat.’
‘Daarnaast, en dat is voor ons ook belangrijk, we zijn hier ook om nieuw talent te scouten. Veel van wat we maken is director-driven en steeds nieuwe toppers vinden is daarbij cruciaal.’
‘Alle MT-leden van al onze zeven onderdelen zijn hier. Lekker samen zijn, belangrijk, maar we smeden hier ook onze plannen voor het komend seizoen. Doordat we zo gegroeid zijn, hebben meer mankracht en dus slagkracht, maar wel zeer gespecialiseerd. Die combinatie maakt ons sterk. We kunnen specialisten van de verschillende bureaulabels combineren. Daarbij hoeven we onze eigen losse “winkels” niet met elkaar in competitie, zoeken ze elkaar juist op. We vormen nu eenmaal een pakt, alle offertes die we uitsturen zijn open. Voorbeeld? Laatst hebben we een grote internationale pitch gewonnen voor Nestlé in een combinatie van foodfilms (Nosh) fotografie (Crush), 2D-animatie (Volstok) en live action (Wenneker Amsterdam) Dan komt die combinatie van slagkracht en specialismen goed tot zijn recht.’
‘Ander recent werk was voor Mitsubishi, waarin we een manga-achtige animatielaag over real-life autoshots heen legden. Vroeger moesten adverteerders en bureaus dan aankloppen bij meerdere verschillende suppliers. Dat behoort tot het verleden. Bij dat soort grote multi-asset campagnes maken we niet één film, maar wel 2 duizend, zodat het over alle specifieke kanalen kan worden uitgerold. Dát is de grote vraag van klanten op dit moment. Niet hoe ze de juiste regisseur vinden. Dat is bijna een hygiënefactor.’
‘Ik kijk achteraf altijd wel alles terug, maar hier heb ik geen tijd om met een pas in het palais te zitten. Het is keuzes maken in Cannes.’
‘Tijdens corona zijn we sterk gegroeid. Niet alleen door de drie overnames die we gedaan hebben (Peek, Volstok en Bsmart in Zweden, red.), maar ook organisch. Dat kwam doordat we snel doorhadden hoe we wél konden blijven filmen. Grote klanten zeiden; “we moeten toch iets gaan maken, zeggen jullie maar hoe”. En we hadden al jaren geleden full force ingezet op de shift naar online dus daar hoefde we ook niet te schakelen. Het leidde samen tot een groei van 150 procent.’
‘Het unieke aan ons is dat we samen met bureaus direct voor klanten werken, in een driehoek. Doen we al sinds 2009. Bij andere partijen is dat niet zo vanzelfsprekend. Daar is het toch vaak pitchen op korte projecten. Wij zijn met onze lange-termijn-relaties met klanten in staat veel meerwaarde te leveren.’
‘Dat is de reden waarom wij heel kritisch zijn in het overnemen van bedrijven. Aandeelhouders willen meestal graag dat je alles koopt om maar omzet omzet omzet te boosten en in sommige business zou dat kunnen werken, maar dat geldt niet voor productie. De match moet gewoon perfect zijn, helemaal kloppen. We zijn nog steeds in Duitsland op zoek, maar konden tot dusverre nergens een echt goede match vinden. Dan doen we het niet. In Stockholm weer wel. We hebben overigens nu opnieuw weer een deal in de pijplijn zitten. Het grote issue is capaciteit. Nou ja, ik zei al, dat is ook een van de redenen dat we hier zijn.’
‘Bij onze internationale klanten merk ik een groeiende gevoeligheid voor lokale nuances, kleur, diversiteit. Doelgroepen in alle landen willen zichzelf herkennen. Het mooie is dat dat productietechnisch nu veel toegankelijker en meer schaalbaar is geworden door bijvoorbeeld virtual production. In de studio met led-schermen als achtergrond kan een 3D-omgeving worden gecreëerd, waarbij het niet uitmaakt of je in Diemen of in Nieuw-Zeeland staat. Dat is natuurlijk ook veel duurzamer. Op shoots moet je zo’n 30 man meenemen. Nu kunnen we de helft in de studio draaien, zonder kwaliteitsverlies.’