Martin Sorrell heeft in 30 jaar een imperium met 130.000 medewerkers opgebouwd. En waande zich veilig op de apenrots. Echter, ‘The higher the monkey climbs, the more you’ll see of his behind’. En aan die kale kauwgumkont blijft natuurlijk altijd wel wat plakken. Een bonnetje, Schevenings appartement of verzonnen ontmoeting met Poetin. Maar het kan ook zomaar een pornoactrice zijn of een presentje van Kadhafi.
Schandpaal
Wat er bij Sorrell precies is blijven plakken? Vermeend misbruik van bedrijfseigendommen en ongepast gedrag. Heeft Martin de poolauto in het weekend gereden? Stapte hij na de nieuwjaarsborrel in dezelfde taxi als zijn secretaresse? Niemand die het weet, maar de goede man is evengoed al aan de schandpaal genageld. Want zo doen we dat in onze digitale democratie. Een genadeloze afrekening in het criminele of amoureuze circuit.
Misschien moeten we ook eens kijken naar de integriteit van de klager. Weinstein moet aan de hoogste boom, maar wie een dertigjaar oude billekneep oprakelt, lijkt eerder uit op publiciteit en geld. Dus is Sorrell echt zo’n aspergesteker, of wordt hij geofferd door zijn eigen bestuur? Sorrell’s WPP is immers controle kwijt en de helft van zijn beurswaarde. En wordt misschien wel overgenomen door het Accenture dat hij zo schromelijk onderschatte.
Pitbull
Het bestuur dacht vast met weemoed terug aan de jonge, uiterst succesvolle Sorrell, die als een pitbull te keer ging met agressieve overnames van JWT en O&M. En besloot dat het tijd is voor een harde reset. Verstandig zeker, maar mag het iets eleganter. De langstzittende ceo in de UK aller tijden met een halve eeuw succes, voer je niet af naar de onrechtbank.
Die verdient een feestelijke afscheidstournee. Die gaat eerst op de schouders over de Madison Avenues van New York, Londen en Cannes. En wordt vervolgens vereeuwigd in Madame Tussauds. Naast die andere pensionerende Sir, Elton John.
Dick van der Lecq is directeur van reclamebureau Etcetera.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!