Lenovo en dochtermerk Motorola hebben een nieuw pr-bureau gekozen voor de Benelux. Na jaren samengewerkt te hebben met Archetype, verzorgt sinds 1 januari Coopr de communicatie van beide techbedrijven. Dat bevestigt Marjolijn van Dingenen, head of marketing bij Lenovo Benelux, aan Adformatie.
Als reden voor de overstap noemt zij: 'Vanuit EMEA is de policy eens in de zoveel jaar pr-bureaus te re-pitchen. We waren in de Benelux aan de beurt.' Er is daarom onlangs een pitch uitgeschreven, waar een longlist uit is gekomen. Een shortlist aan bureaus heeft daadwerkelijk deelgenomen aan de pitch; hoeveel en welke bureaus dit zijn, houdt Van Dingenen voor zich. Bij het proces was een interne Lenovo-pitchbegeleider betrokken.
'Een heel welkom kerstcadeau'
Lenovo kocht Motorola in 2014 voor bijna drie miljard dollar van Google, met name om te groeien op de internationale smartphonemarkt. Beide bedrijven zijn al jaren in de Benelux actief en lieten de pr verlopen via hetzelfde bureau. De afgelopen jaren was dat Archetype, een wereldwijde bureaugroep die ook werkt voor merken als Nespresso, Slack, Instagram, Ikea en Coca-Cola.
Nu verruilen Lenovo en Motorola het pr-bureau in de Benelux voor Coopr, volgens Van Dingenen omdat het 'Motorola onder Lenovo valt en het zo wenselijk is om voor een gezamenlijk bureau te gaan.' Coopr - in 2021 overgenomen door Candid - werkt voor klanten als Pathé, Volvo, Lego en ING. Het pr-bureau is ook werkzaam voor Fairphone, een Nederlandse smartphonemaker. Coopr gaat de communicatie verzorgen van Lenovo's consumententak en zakelijke afdeling.
Van Dingenen wil geen antwoord geven op de vraag of de samenwerking met Coopr voor een bepaalde periode is vastgelegd. Gevraagd naar welke resultaten Lenovo en Motorola met het nieuwe pr-bureau willen bereiken, geeft de marketingtopvrouw aan dat 'we uitgaan van een mooie samenwerking met solide coverage en verrassende activaties.'
Jos Govaart, managing director bij Coopr concludeert: 'De winst van deze grote pitch was voor ons een heel welkom kerstcadeau. Het team heeft ongelooflijk hard gewerkt om zich goed te laten zien tijdens deze pitch. Nu kijken we ernaaruit om Lenovo als merk vooruit te helpen.'