Social media hebben de afgelopen jaren nogal wat imagoschade opgelopen. Waar we eerst enthousiast waren om makkelijk in contact te blijven met je vrienden, zijn we ons nu meer en meer bewust van de keerzijde. Onze privacy staat daarbij op nummer 1. Apple haakte al eerder slim in op de behoefte aan meer privacy en niet zonder resultaat. Meta schat in dat het dataverlies ze dit jaar een slordige 10 miljard dollar zal kosten. In een poging het tij te keren, kwamen ze deze week met een campagne:
In de ‘Good Ideas Deserve To Be Found’ campagne ligt de focus vooral op kleine, lokale en vooral groene bedrijven die enkel met hulp van gepersonaliseerde ads goed gevonden kunnen worden. Het is slim van Meta dat ze deze ‘do it for them’ invalshoek kiezen, want voor de extra omzet van het giga techbedrijf zullen mensen niet snel geneigd zijn hun tracking weer aan te zetten.
Persoonlijk zet ik er een groot vraagteken bij of mensen door deze campagne begrijpen wat de waarde is van tracking. Uiteindelijk is het grote data-vretende Meta-monster niet zo makkelijk te verbloemen en vrees ik dat de opt-outs voor tracking alleen maar zullen toenemen.
Dorst & Lesser, gespecialiseerd in de creatie van social media strategieën en content, schrijft wekelijks #trending.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!