De NS heeft voor Kumpany gekozen als zijn vaste bureau voor merkactivaties. Een uitgebreid aanbestedingstraject ging hieraan vooraf.
NS en Kumpany zijn geen onbekenden van elkaar; de partijen werken al sinds 2010 samen op het gebied van evenementen en merk- en pr-activaties.
Verplichte aanbesteding
Waarom dan toch een aanbesteding? De NS is als semi-overheidsinstelling 'aanbestedingsplichtig', licht Jasper Admiraal van Kumpany toe. Een dergelijke aanbesteding wordt naar verluidt om de paar jaar uitgeschreven.
Om het account te behouden, kon Kumpany niet anders dan -wederom- deelnemen aan de pitch. Admiraal: 'Het is een klant bij wie we nog steeds veel energie voelen, dus we hebben alles op alles gezet. Dat we de aanbesteding hebben gewonnen, is een mooie bekroning.'
De aanbesteding draaide om een zoektocht naar 'de meest geschikte reisgenoot', zegt Bob Bohlander, verantwoordelijk voor merkactivaties en partnerships bij NS. Kumpany begrijpt goed waar 'de route van de reizigers van NS' om draait, aldus Bohlander.
Drie bureaus
De pitch werd al in juni vorig jaar uitgeschreven. Kumpany heeft uiteindelijk in januari tegenover twee andere bureaus gepresenteerd. Welke dit zijn, laten zowel NS als Kumpany onbenoemd. TBWA\Neboko is nog altijd het vaste bureau voor reclamecampagnes van het spoorwegbedrijf.
Het werk van de hand van Kumpany moet dit jaar rond grote landelijke events als de Dutch Grand Prix en de Nijmeegse Vierdaagse op de Nederlandse treinstations te zien zijn. Hoe dit er precies uit komt te zien, zal binnenkort duidelijk worden.
Bij Kumpany, dat dit jaar zijn 25-jarig jubileum viert, werken zestien mensen voor merken als Bever, Storytel en Nespresso. Het Amsterdamse bureau is sinds vorig jaar onderdeel van bureaugroep GoodFellows.