Geen agency zonder je mensen. Hoe maak je hen warm voor een overname of partnership? Leg je van bij de start je kaarten op tafel of pas als de deal rond is? En hoe ga je om met de reacties? Goede interne communicatie is altijd essentieel. Hoog tijd voor een spoedcursus.
Agency what?
In Agency Life gaan we op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. We brengen inspirerende stemmen uit de Belgische en Nederlandse agencywereld samen en vragen hen honderduit naar onderwerpen als billability, pricing, projectmanagement en meer.
In dit seizoen van Agency Life duiken we in agency collaboraties & partnerships. Want in de agencywereld is een ware consolidatietrend aan de gang. Wanneer ben je klaar om je hart (en organisatie) te openen? Hoe vind je jouw perfecte match? En hoe leef je nog lang en gelukkig?
Die vragen beantwoorden we samen met Talitha Snel (Managing Director bij Clarify), Koen Helsen (Managing Partner bij Bridgeneers), Sammy Colson (CEO van Springbok) en Jos Govaart (Managing Director van Coopr).
Wil je niets missen van deze reeks? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je alleen Agency Life-content, beloofd.
Enthousiasmeren en draagvlak creëren
Zodra Clarify met het idee van een fusie speelde, werden de sleutelcollega’s van de drie verschillende bureaus aan elkaar voorgesteld. Snel daarna communiceerden alle partijen transparant met hun volledige teams. Met een goede reden, vindt Managing Director Talitha Snel: “Als je een relatief klein bureau bent, zit er een plafond op de groei. Door zowel op individueel- als op teamniveau groeiperspectief te bieden, maak je jouw mensen enthousiast.”
Ze geeft wel toe dat het spannend is om de plannen op tafel te leggen in een fase waarin de deal nog kan afspringen. Maar de risico’s wegen niet op tegen de voordelen, meent Talitha. “Je creëert samenwerking, draagvlak en samenhorigheid.”
Openheid met hersenen
Ook Jos Govaart, Managing Director van Coopr, koos voor transparantie tijdens de verkennende fase van de overname door Candid. “Dat was tegen alle adviezen in. Mensen raadden ons aan om het stil te houden omdat de deal nog kon mislopen, maar ik dacht daar radicaal anders over. Het enige wat wij hebben, zijn onze mensen. Als je die niet meeneemt in je verhaal en plots verrast met een overname … Tja, laat ik het zo zeggen: ik zou dat niet op die manier willen horen.”
“Ik ben voor openheid met hersenen”, vervolgt Jos. Wat hij daarmee bedoelt? Dat open communicatie kan en mag om je mensen mee te nemen in het verhaal, maar dat het ook netjes en correct moet zijn ten opzichte van alle betrokken partijen. Op een mooie dag voor het team - de elfde verjaardag van Coopr - deelde hij wat er gaande was en lichtte hij het volledige proces toe.
Tijd geven vs one day notice
Bij Bridgeneers speelde er nog een belangrijke reden om intern snel te communiceren. Koen Helsen, Managing Partner: “Op die manier geef je mensen de tijd om bijsturing te geven en zich goed te voelen.” Springbok kiest voor een quasi tegenovergestelde aanpak en communiceert pas aan het einde van het proces. CEO Sammy Colson legt uit waarom: “Het is moeilijk om met 300 mensen open te communiceren over een potentiële overname. Pas een dag voor het persbericht buitengaat, gebeurt bij ons daarom de aankondiging.”
“Een overname en de communicatie erover, zijn twee aparte zaken”, vervolgt Sammy. Soms laat Springbok zelfs heel wat tijd tussen het moment van overname en de officiële aankondiging. Waarom? “We stellen uit tot wanneer het nieuws beter in het verhaal van onze organisatie past. We willen ons narratief beheersen”, besluit hij.
Constante en actieve communicatie
Of je nu als bureau meteen je team betrekt of een one day notice geeft: spannend is zulk nieuws altijd. Op de vraag of er vaak bezwaren naar boven komen en hoe je daarmee omgaat, antwoordt Koen: “Bij ons waren er geen bezwaren, maar wel onduidelijkheden. Over wie wat gaat doen, bijvoorbeeld, of over het nieuwe aanbod en portfolio.” Logisch, vindt het panel. “Je bent wel even zoekende”, getuigt Jos. “Maar je moet verandering en dynamiek een beetje leuk vinden. In een agency klopt het plaatje twee dagen per jaar, elke andere dag is het bijsturen en flexibel zijn. Hou je niet van veranderingen, dan heb je ‘t in het agency life best zwaar.”
Het panel is het er ten slotte over eens dat het echte interne werk pas begint na de aankondiging van een nieuw samenwerkingsverband. Wat belangrijk is in dat proces? “Constante en actieve communicatie”, weet Koen.
De volgende video en blog sluiten naadloos aan op aflevering 3. Samen met Talitha, Koen, Sammy en Jos onderzoeken we in aflevering 4 hoe je verschillende agencyculturen samenbrengt.
Zin om elke twee weken in de hoofden van leading agencies te kruipen? Teken dan in op de Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je enkel Agency Life-content, da’s beloofd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!