IVRM Reputatie lanceert IVRM Sport. Daartoe gaat het bureau een samenwerking aan met sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake (78). Hij treedt toe tot het bureau als associate partner (zonder mede-eigenaar te worden). Naast Van den Wall Bake, die naar eigen zeggen zowel optreedt als locomotief als aanjager (‘duwen en trekken’), zitten drie andere IVRM’ers in de stuurgroep sport. Voor de rest put IVRM Sport uit de kennis en kunde van de experts van IVRM Reputatie.
IVRM Sport zegt zich ten doel te stellen om de reputatiewaarde van sportorganisaties en van sponsors te vergroten. Het uitgangspunt daarbij is dat ‘de maatschappelijke betekenis van sport voor sportorganisaties en voor sponsors verbeterd worden’. IVRM Sport richt zich op zowel de sport als sector (sportbonden, -verenigingen en sportkoepels) en organisaties die een partnership hebben of willen aangaan met sport.
Reputatie sport is bepalend
IVRM Sport, Frank van den Wall Bake, stelt vast dat de reputatie van sportorganisaties onder druk staat. Daarnaast zou bij veel sponsorinitiatieven onvoldoende sprake van een partnership dat de sport beter maakt en zo de maatschappelijke relevantie en impact van den sponsor versterkt. Van den Wall Bake: ‘De sport moet beseffen dat de reputatie van de sport uiteindelijk bepalend is, niet in het minst voor het welslagen van partnerships, die nu noodzakelijker zijn dan ooit.’ Wat beweegt Frank van den Wall Bake om dit avontuur aan te gaan en wat wil hij precies bereiken?
‘Ik moet er niet aan denken. Mannen die stoppen met werken en gaan golfen, ik zie het om me heen, worden oppervlakkig en snel oud. Het is goed voor mensen als ze dingen doen die ze leuk vinden. Ik ben verslaafd aan de combinatie van sport – mijn passie - en marketing – mijn opleiding. Ik ben leergierig en in de sport doen zich elke dag veranderingen voor.’
‘Als er teveel focus is op exposure, dan gaat dat ten koste van sociaalmaatschappelijke doelstellingen. Dat terwijl dat laatste op de agenda staat bij iedere corporate.’
‘Het partnership van Jumbo-Visma met wielrennen is goud waard. Je kunt alleen een bijdrage leveren als je jezelf continu de vraag stelt, hoe kan ik het beter maken?’
‘Ik ga geen namen noemen, maar ik moet constateren dat er bij 8 van den 10 sponsorships ruimte voor verbetering is.’
‘De sport heeft zelf niet goed in de gaten wat het te bieden heeft. Het kwantitatieve denken regeert nog altijd. Hoeveel logo’s kan je plakken, hoeveel bereik realiseer je met een evenement, hoeveel vlaggen hangen we op. Maar in het kwalitatieve denken is men nog niet zo ver. En dan heb ik het weer over die sociaalmaatschappelijke kant van het verhaal. Kijk, sport is allang niet meer iets van den sportpagina’s, maar van voorpagina’s. En de talkshows. Daar moet je je strategie op baseren.’
‘Daar ben ik het mee eens, het publiek is in toenemende mate sensatiebelust. Het is inherent aan de impact van sport.’
‘Daar ben ik absoluut van overtuigd. Dat wordt ontkend, Ajax zegt dat die twee dingen volledig los van elkaar staan, maar dat is niet het geval. Bovenin - waar de eindverantwoordelijkheid ligt - begint de ellende. Dat sijpelt neerwaarts door de hele organisatie heen.’
‘Terechte vraag. Zolang directe betrokkenheid zich beperkt tot het kwantitatieve denken, halen noch de sport, noch de sponsors eruit wat erin zit. Daar ligt onontgonnen terrein.’