The Invaders, de gaming-tak van creatief bureau 2Basics in Haarlem, presenteert zijn nieuwe managementteam. Naast 2Basics-oprichter Ruben Houkes bestaat de directie uit partners Frieda Ulsamer de Waard (algemeen directeur 2Basics) en Kevin Loos (creatief directeur The Invaders).
In december is Frank Goren hieraan toegevoegd als managing director van The Invaders. Voorheen had The Invaders geen managing director, de aanstelling van Goren komt voort uit de zogenoemde 'groeifocus' van het bureau. The Invaders telt een team van twaalf vaste mensen. Goren verwacht nog dit jaar minimaal zes nieuwe collega's aan te nemen, zegt hij. Het team van 2Basics bestaat uit tien mensen.
Goren was in het verleden actief in leidinggevende rollen bij bureaus als Wayne Parker Kent, IDTV+ en MPG. Hij was al langer als adviseur bij The Invaders betrokken en stort zich nu volledig op de groei van het bureau.
'Iets met gaming'
The Invaders specialiseert zich sinds 2015 in de gamingmarkt, maar vooral de laatste jaren lijken adverteerders kansen in deze sector te zien. Ruben Houkes verrast dat niets, zegt hij. 'De vraag die we bij nieuwe opdrachtgevers horen verschuift van 'we moeten iets met gaming doen' naar 'we zien een grote kansen voor ons merk'. Dankzij onze data insights kan ik zeggen dat dat laatste klopt, niet alleen in bereik, ook in impact. Tenminste, als je het spel goed speelt.'
De afgelopen maanden verwelkomde het Haarlemse bureau nieuwe, grote klanten waaronder Bol.com, De Vegetarische Slager, Randstad, T-Mobile en SNS. Het bureau werkt al langer voor opdrachtgevers als Sanquin, Samsung en De Leescoalitie.
Goren vult aan: 'Om als merk succesvol in gaming te zijn, moet je je specialiseren. Je betreedt een domein dat eigendom is van een zogenoemde gamingcommunity, die gekenmerkt wordt door vele kleine subculturen. Als je de wensen en waarden daarvan niet kent of respecteert, speel je met de passie van je publiek en riskeer je als merk veel op het gebied van brand safety.'
Nieuwe visie
Goren ziet nog wel enige uitdagingen voor The Invaders. Zo is er de laatste maanden gewerkt aan de 'vertaalslag van het gamingspecialisme' naar een 'herkenbaar verhaal in de markt', want dat blijkt nodig. 'The Invaders was vrij bescheiden in haar claim. Maar belangrijker: we hadden last van wat ik ook wel het 'ingenieursprobleem' noem. Goede oplossingen bieden die voor het merk logisch zijn, maar te weinig uitleg geven over het verhaal dat daarachter schuilgaat.’
Hij vervolgt: ‘Ik ben de afgelopen tijd vooral bezig geweest om onze creatieve kracht inzichtelijk te maken. Die visie noemen we ‘Radically putting players first’. Het gaat uit van het principe dat we alleen brand solutions ontwikkelen als die de experiene van de consument verbeteren.’
Lees ook: Pakt breidt verder uit met bureau in Zweden voor gamingindustrie