Interrail, de treinpas waarmee je door 33 Europese landen kunt rijden, bestaat vijftig jaar en om dat te vieren komt het met een 'adaptieve audio-ervaring' die in real-time reageert op de omgeving van de reiziger. De activatie is ontwikkeld door reclamebureau Fitzroy en ontwerpersbureau Circus Family.
In 1972 werd een eenmalige actie geïntroduceerd om jongeren Europa per spoor te laten ontdekken. Tegenwoordig biedt Interrail één pas die onbeperkt toegang geeft tot 'meer dan 30.000 bestemmingen' in Europa.
Om deze mijlpaal te vieren, lanceert Interrail een audio-ervaring die ter plekke reageert op de locatie, het tijdstip, het landschap en het weer. De soundtrack in kwestie verandert dus voortdurend voor elke individuele reiziger.
Gewoon gaan zitten
'Het mooie van treinreizen is gewoon gaan zitten en kijken naar de prachtige landschappen die langzaam voorbij glijden', legt Jur Baart van Fitzroy uit. 'We dachten: hoe geweldig zou het zijn om een real-time gegenereerde soundtrack te hebben die mee verandert met je reis. Dag wordt nacht, de track verandert. Platteland maakt plaats voor bergen, de track verandert. Het begint te regenen, het uitzicht verandert, dus daar speelt de muziek op in.'
'Het enige wat we van de reiziger nodig hebben, is zijn of haar GPS-locatie, die krijgen we anoniem. Van daaruit destilleren we alle informatie die we nodig hebben om de experience aan te sturen', zegt Wouter Westen van Circus Family.
De soundtracks zijn te beluisteren op soundtracks.fm. Hoewel de ervaring pas echt compleet is, in combinatie met uitzicht vanuit het treinraam, voegt InterRail toe. Ook heeft Fitzroy een begeleidende online video ontwikkeld, hieronder te zien:
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!