Grolsch heeft besloten om voor zijn internationale marketingcommunicatie-activiteiten samen te werken met J. Walter Thompson. Dat is de uitkomst van een bureaucompetitie. Grolsch zegt in een toelichting op de keuze dat het JWT-team het best in staat was om de ‘big idea’ te vertalen naar alle belangrijke kanalen. Wie verder aan de pitch deelnam, is niet bekendgemaakt.
Het van oorsprong Achterhoekse merk, dat in ons land bediend wordt door reclamebureau Fitzroy (zie recente campagne hieronder), is al lang niet meer in Nederlandse handen. In 2008 werd het onderdeel van het Zuid-Afrikaanse SAB Miller. In 2016 werd het merk doorverkocht aan het Japanse brouwconcern Asahi. (Omdat SAB Miller wilde fuseren met AB InBev, moest een aantal biermerken worden verkocht.)
Gevolgen voor Nederland
JWT wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een wereldwijd merkplatform. De operatie wordt geleid vanuit Londen, met ondersteuning van lokale bureaus in specifieke markten. Het is de eerste keer dat de advertising van Grolsch een internationale lead krijgt.
Voor de Benelux heeft dit geen gevolgen, zegt Ard Bossema, directeur marketing & strategie bij Koninklijke Grolsch. 'Dit is relevant voor de verdere uitrol van het Grolsch merk wereldwijd. Voor de Benelux werken we naar volle tevredenheid samen met Fitzroy op onze merken Grolsch en Kornuit en dit zullen we in de toekomst blijven doen.
Verantwoordelijk voor het wereldwijde merk bij Grolsch is global brand en innovation director Richard Ingram. Hij zegt dat J. Walter Thompson bij de pitch ‘alle registers heeft opengetrokken’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!