De reclamebranche is een bureau rijker. Aigency Amsterdam - let op de woordspeling - is naar eigen zeggen het eerste bureau in ons land dat gespecialiseerd is in 'AI-gegenereerde fotografie.'
Het bureau gebruikt 'verschillende AI-technologieën' om via computerprogramma's fotorealistische afbeeldingen te genereren.
Werkwijze
Die werkwijze heeft verschillende voordelen ten opzichte van daadwerkelijke fotografie, bezweren oprichters Chrissie Cremers (creative/art director, o.a. Elle Decoration UK) en Carina Snippe (client lead, o.a. DDB, Havas Lemz, Doom & Dickson en N=5). Zij zeggen dat de beelden vrij zijn van discussies over portretrechten (de getoonde personen bestaan immers niet) en buyouts en bovendien sneller en goedkoper gegenereerd kunnen worden.
Die laatste twee punten worden overigens ook regelmatig gedeeld door fotografen die zich zorgen maken om de toekomst van hun werk.
Duizend euro per foto
Of de prijzen van Aigency daadwerkelijk lager liggen dan die van een fotograaf, zal elke adverteerder zelf moeten afwegen. Aigency vraagt tussen de 750 en 1250 euro per gegenereerde foto, maar geeft tot dertig procent korting op het totaalbedrag als de adverteerder in één keer maximaal vijftig beelden afneemt. Een B-Corp-onderneming krijgt extra korting.
Het bureau belooft dat elke foto met art-direction, een review moment en één correctieronde komt.
Duurzaamheid
Het nieuwe bureau prijst zijn AI-fotografie ook aan als duurzamer dan traditionele fotografie. Uit onderzoek zou blijken dat de CO2-uitstoot van AI-creatieprogramma's als Dall-E2 en Midjourney honderden tot duizenden keren lager per foto is dan een menselijke illustrator.
Lees verder: Wat doen AI-hulpmiddelen als Midjourney met creativiteit?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!