Tekst: Nils Adriaans
Afgelopen donderdag organiseerde Kyra Roest, die de Epica Awards dit jaar terughaalt naar Amsterdam (afgelopen jaar vond de internationale reclamevakprijs die door journalisten wordt uitgereikt, plaats in Berlijn), een avond in The Wheelhouse waarbij de Nederlandse en Duitse reclame-industrie met elkaar werden vergeleken.
Het panel bestond uit Bärbel Unckrich, journaliste van het Duitse vakblad Horizont en Epica-jurylid, freelance creative director Karen Heuter, die lange tijd bij KesselsKramer werkte en oorspronkelijk uit Duistland komt, Marcel Alexander Wiebenga, strategy director van reclamemuziekbedrijf Sizzer, en Ezra Xenos, executive producer van productiemaatschappij en fotografie-agentschap Halal.
Unckrich vertelde onder meer: ‘Duitse reclame is over het algemeen politiek correct, technisch hoogstaand en absoluut goed gemaakt, maar mist vaak een bepaalde losheid en rock-‘n-roll. Dat is wel aan het veranderen. Recente commercials voor Hornbach van Heimat en voor Sparkasse van Jung von Matt zijn zowaar grappig en zelfs ‘n beetje bizar. Daarnaast blijken we ook heel goed te zijn in de adaptie van reclametrends uit het buitenland, zoals blijkt uit de kerstfilm van Jung von Matt voor supermarktketen Edeka.
‘En we blijken op het gebied van digital, ondanks onze behoudende inborst, inmiddels ook vooruitstrevend werk te kunnen maken, zoals de adidas-sneaker met ingebouwde OV-chipkaart – mensen lagen ervoor in de rij.’
Heuter, die al lang uit Duitsland weg is, reageert (aangenaam) verrast en slaat de spijker op de kop: ‘Wow, in Duitsland wordt op het moment spannender werk gemaakt. Er is in Nederland nu juist gebrek aan rock-‘n-roll, het is vaak zo braaf.’
Unckrich vervolgt: ‘Deze ontwikkelingen zouden voor Nederlandse merken en creatieve productiepartijen interessant kunnen zijn, om te werken met of voor Duitse bureaus. Het blijft een grote markt. Wat de creatieve hoofdstad van Duistland is? Wij kennen niet één plek waar alles gebeurt, zoals Londen in Engeland of Amsterdam bij jullie. Je hebt Düsseldorf, Frankfurt, Berlijn trekt vooral kunstenaars aan. Als ik per se moet kiezen, zeg ik Hamburg, waar Jung von Matt vandaan komt.’
Thuiskomen
En dan was er het nieuws dat Halal en Sizzer een gedeeld kantoor openen in… Berlijn. Vorig jaar organiseerden de twee er al het pop-up evenement Wir Sind Die Holländer, dat de stad een voorproefje gaf van de huidige Amsterdamse creatieve ‘energie’.
De twee bedrijven blijven onafhankelijk van elkaar en bieden hun diensten apart aan. Ze zijn verbonden door een lange historie van samenwerkingen, een gedeelde interesse in de markt, een internationale visie, een overlappend klantenbestand en vriendschap.
Marcel Alexander Wiebenga: ‘Het vele werk dat we al hebben gedaan in Duitsland is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Sizzer. We zijn dankbaar dat we eindelijk een kantoor in Berlijn kunnen openen; het voelt als thuiskomen. We kwamen altijd al heel graag in de stad. Het is misschien een kleine stap voor de mensheid, maar een hele grote voor Sizzer. En voor Berlijn natuurlijk. Die Holländer Sind Da!’
Gijs Determeijer, Partner en Head of New Business van Halal, voegt toe: ‘Officieel een kantoor openen in Berlijn is een droom die uitkomt. Sinds onze pop-up met Sizzer vorig jaar hebben we met het bureau The Adventures Of producties gedaan voor merken als Deutschland Card, mytheresa.com en Onitsuka Tiger. Behalve dat klanten als dit een belangrijke reden zijn waarom we ons zo aangetrokken voelen tot Berlijn en de creatieve scene, staat het Berlijnse talent ook dicht bij onze waarden en DNA. Kijk alleen al naar fotograaf Vitali Gelwich die we sinds vorig jaar vertegenwoordigen. We zullen onze portfolio verder uitbreiden met lokaal talent de komende maanden en kunnen niet wachten om onze Amsterdamse spirit naar de markt te brengen, en samen met de unieke energie van Berlijn verder te groeien.’