Het Amsterdamse trio Ferdinand Goetzen, Clément Dumond en Joliene van Grieken start The Growth Syndicate, een bureau dat B2B-softwarebedrijven wil helpen om duurzaam te groeien. De oprichters hebben de ambitie om na het leggen van een basis binnen negen maanden te stoppen bij een klant, simpelweg omdat hun hulp niet meer nodig is.
Doorgroeien
Concreet gaat het trio op interim basis bedrijven helpen met het opstellen van een groeistrategie en het vinden van talent zodat de ondernemingen door kunnen groeien. De drie oprichters hebben daar veel ervaring mee: gezamenlijk hebben ze in de afgelopen jaren meer dan dertig bedrijven bijgestaan. Een paar van die ondernemingen hebben daarna voor een exit-strategie gekozen. Een overname dus. Voorbeelden die de oprichters aanhalen zijn Recruitee (nu Tellent), Impraise, Reveall en 3D Hubs. Laatstgenoemd bedrijf werd in 2021 voor 330 miljoen dollar verkocht aan de Amerikaanse concurrent Protolabs.
Huidige softwarebedrijven die zich richten op de B2B-sector kampen met allerlei uitdagingen, stelt het trio van The Growth Syndicate. Bedrijven moeten groeien, maar dat is moeilijk in een overvolle markt waarop iedereen al iets lijkt te doen waar de nieuwkomer zich mee wil onderscheiden. Dan is er ook nog een schaarste aan personeel, zeker in deze sector.
Medeoprichter Goetzen zegt te willen waken voor het beeld dat The Growth Syndicate 'weer een nieuw bureau of consultancybedrijf' is. 'Ons doel is om op wereldwijd niveau het leidende growth brand te worden en B2B-oprichters en -professionals te helpen met diensten, content, community en zelfs producten.'