Het PR-bureau dat de Nationale Week Zonder Vlees bedacht en tot een groot succes maakte in Nederland is in de problemen gekomen.
Een Europese uitrol van De Week zonder Vlees bracht zoveel complicaties met zich mee dat voortbestaan van Green Food Lab op het spel kwam te staan, zegt Isabel Boerdam, oprichter van het pr-bureau.
Bovendien had het last van ontwikkelingen in de plantaardige sector, die met flinke tegenwind kreeg te maken door de grondstoffencrisis en inflatie.
Boerdam heeft hard moeten ingrijpen en afscheid genomen van de Nationale Week Zonder Vlees, die is ondergebracht in een aparte stichting. Drie medewerkers gingen mee. Ook is Green Food Lab teruggegaan in omvang. Telde het bureau in april vorig jaar april nog 23 medewerkers, daar zijn er nu nog 15 van over.
Extreem strenge regels
De Nationale Week zonder Vlees en Zuivel wordt sinds 2018 gehouden en groeide in razendsnel tempo uit tot een enorm landelijk evenement. Na vijf jaar, in 2022, deed 1 op de 5 Nederlanders mee en verdubbelde de verkoop van vleesvervangers in de Week ruim ten opzichte van een gemiddelde week.
Bovendien was er dat jaar een recordaantal partners van 80 gerenommeerde bedrijven, van Albert Heijn en Hema tot Ikea en Knorr. Dit jaar waren dat er 69.
Door een Europese subsidie van het programma ‘Horizon Action Grant’ kon de week een Europese uitrol krijgen, te beginnen met België in oktober 2023. Boerdam: ‘Maar de extreem strenge regels daarvan waren organisatorisch en financieel een te grote uitdaging voor een scale-up als ons bureau.’
De problemen openbaarden zich na een halfjaar en de eerste financiële rapportages van de Europese Week zonder Vlees. Boerdam: ‘Ik ben er als jonge ondernemer best naïef ingestapt, maar het bleek dat je als profit maar voor 70 procent wordt gefund voor wat je aanvraagt en dan verwachten ze daar nog een overspend van 20 procent op.’
Bovendien waren de tarieven die Green Food Lab in rekening kon brengen volgens Boerdam ‘volkomen anders opgebouwd dan in de bureauwereld gebruikelijk is. Het schuurt enorm met het normale businessmodel’.
Met de Europese uitrol waren bij het pr-bureau drie mensen voortdurend bezig. Boerdam: ‘Als je dan berekent dat zij ook op gewone klanten hadden kunnen werken, dan wordt je missieproject te groot.’
Ingrijpen
Boerdam moest ingrijpen en besloot de Week Zonder Vlees los te trekken van de onderneming. Ze bracht de uitvoering onder bij de Stichting Nationale Week Zonder Vlees- sinds 2018 op papier de moeder van de campagne. ‘In korte tijd is de stichting operationeel actief gemaakt, met alles wat daarbij komt kijken.’ Het heeft een eigen team heeft van drie personen, afkomstig van Green Food Lab.
‘We hebben een grote klant en prestigeproject verloren’, stelt Boerdam, 'en bovendien is het team van Green Food Lab verkleind.'
De ingreep biedt het bureau wel de mogelijkheid zich weer breder te positioneren in de markt. Het succes van de Nationale Week zonder Vlees kleefde namelijk ook aan Green Food Lab, dat zich op een veel breder terrein dan alleen plantaardig wil richten, maar daar te weinig voor in het vizier was.
‘Binnenkort komen we met een nieuwe positionering’, zegt Boerdam. Green Food Lab blijft volgens haar een strategisch pr- en communicatiebureau op het snijvlak van food en duurzaamheid. ‘Maar wel met een focus die veel breder is dan alleen de transitie naar meer plantaardig. Aangezien de hele foodsector zich stap voor stap committeert aan netzero, zien wij hier juist in deze tijd een waardevolle rol voor ons weggelegd.’