Centraal op het Rokin, nummer 75 in Amsterdam staat het parmantige gebouw met de treffende naam: Rokin 75. Op de vierde etage van het gerenoveerde historische gebouw is het kantoor van Flirt, een full service reclamebureau. Binnen in de industriële locatie staan enkele bureaus met afmetingen zo groot dat aanzittende medewerkers automatisch voldoen aan de anderhalve-meter-afstandsregel. Het is het tweede kantoor van Flirt, naast de locatie in Amersfoort.
Het hele gebouw ademt een rijke historie en doet in het geheel dienst als creatieve hub voor kunstenaars en disruptors terwijl de kelder een kleine studio herbergt waar gerenommeerde artiesten songs kunnen schrijven of opnemen. Verdeeld over de 2 dependances werken er 20 personen bij Flirt, een gemêleerd stel specialistische generalisten bestaande uit twaalf verschillende culturen. Het recept voor succes volgens Frank Uyt Den Bogaard, oprichter en chief creative officer van het bureau dat bijna alles in-house produceert.
‘Reizen tijdens corona was gedoe’
Uyt Den Bogaard: ‘We hebben het Amsterdamse bureau erbij geopend omdat het leeuwendeel van onze mensen uit Amsterdam komt. Reizen tijdens corona was allemaal gedoe. Zo kunnen ze nu, wanneer ze willen, op de fiets komen.’ Het bureau werkt voor zowel kleinere ambitieuze merken, ontwikkelt een variëteit aan campagnes voor de educatieve sector en bedient daarnaast bekende A-merken als O'Neill, waarvoor het de volledige interne en externe rebranding gerealiseerd heeft.
Middelmatigheid verwerpen
Het bureau dat claimt middelmatigheid te verwerpen heeft een vaste strategie van werken, dat lijkt op het proces van flirten. ‘Ons creatieve team zoekt altijd de ‘spanning’ waar een merk tegenaan loopt. We achterhalen de uitdagingen en zoeken vervolgens naar de beste methode en relevante verhalen die gebruikt worden om de juiste doelgroep te verleiden en tot actie aan te zetten. Het is reclame maar het voelt niet als reclame.’ De basis voor de Flirt-aanpak zit hem in het geloof dat mensen feiten onthouden en verhalen voelen.
Generatiemarketing
Het ‘huis van ideeën’ zoals het bureau zichzelf ook wel heeft door de vele producties voor diverse scholen zich gespecialiseerd in generatiemarketing. ‘Het is heel interessant om te achterhalen hoe je jongeren in beweging krijgt. Daar gaat nog zoveel verkeerd, bij merken maar ook bij de overheid.’ In alle kantoorkamers glinstert overal een gedimd prettig licht terwijl de gure decemberwind buiten langs de gevel raast. Het kantoor kantoor lijkt zich in een continue staat van Kerstmis te bevinden zonder dat ergens een boom opgetuigd is.
'Verschil in perceptie bij generaties'
Uyt Den Bogaard legt uit dat het bedrijf voor klanten vaak advies geeft over het spanningsveld tussen: Hoe krijg je jongeren in beweging en hoe leer je organisaties wat te doen om de jongeren te bereiken? ‘Veel zit hem in de verschillen in perceptie bij generaties. Dit is bij boomers, millenials en Gen-z’ers allemaal verschillend. Gen-z bijvoorbeeld vraagt zich bij alles af: wat is waar? Terwijl de boomers de waarheid eenvoudigweg uit de krant of het NOS-nieuws halen. We helpen bedrijven om hier een brug tussen te slaan.’
‘Dan wordt alles platina’
Flirt lijkt in alles te gaan over cultuur, creativiteit laverend door de verschillende generaties en talen heen. Dat doet Flirt ook over de grens. De website is zelfs in het Russisch te bezoeken. Zo wordt er gecommuniceerd met praktisch de hele wereld, want: ‘Als je niet communiceert weet niemand dat je er bent... En als je het spel van verleiding kent en doelgroepen behandeld zoals ze behandeld en toegesproken willen worden dan wordt alles platina.’
Lees ook: