Een agency is een groep mensen. Elk met hun eigen dromen, doelstellingen en manier van werken. Hoe ver wil, kan of moet elke individuele medewerker gaan om de droom van zijn ‘werkgever’ waar te maken? Kan je een balans vinden?
Een interessant spanningsveld
“Wat is goed voor het individu en wat is goed voor de groep? Dat is een ontzettend interessant spanningsveld”, vindt Petra De Roos, managing director van advertising agency LDV United.
“Laat me eerst heel duidelijk stellen: individueel belang is het hoogste goed. Dat moet je als werkgever respecteren. Maar zoals ik in de discussie over projectmanagement al aanhaalde: bij LDV United is de groep ontzettend belangrijk. ’United’ is onze interne filosofie. En onze naam helpt stiekem wel om dat groepsbelang te onderstrepen. Iemand die een project krijgt waar ze niet meteen wild van wordt, zal het misschien toch vastpakken omdat het aansluit bij ons ‘united’-gevoel.”
Thomas Isarin, operations manager bij eventproductiebureau Unlimited Productions vindt dit toch lastig. “Bij ons staat het individu zonder twijfel voorop. Dat is niet altijd makkelijk, maar wij vinden het cruciaal dat iedereen toffe opdrachten doet waar ze energie van krijgen. Wij willen ook niet per se onze omzet elke twee jaar verdubbelen. We willen een kwaliteitsportfolio, leuke jobs en mensen die met een glimlach naar kantoor komen.”
Tweerichtingsverkeer
Een groepsgevoel betekent niet enkel dat het individu inspanningen moet leveren voor de groep. “Het houdt ook in dat wij voluit voor de groep kiezen”, gaat Petra verder. “Toen we na de eerste lockdown weer naar kantoor mochten, hebben we er bij onze mensen op aangedrongen om dat ook te doen, ten faveure van de groep. Daartegenover staat dat wij iedereen tijdens de coronacrisis ook allemaal gelijk behandeld hebben. Iedereen stond even op technische werkloosheid en iedereen kreeg betaald. Omdat we erdoor wilden met de hele ploeg.”
Persoonlijk streefdoel wordt groepsuitdaging
“Het ideale scenario is om het eigenbelang zo goed mogelijk samen te laten vallen met het belang van de organisatie”, vindt Werner De Smet, ceo van communicatiebureau oona.
‘Samenvallen’ vindt Petra niet helemaal de correcte term. “De twee verzoenen: dat is de kunst. Of noem het: ervoor zorgen dat je het individueel belang mee ten dienste kan stellen van het groepsbelang. Een van onze medewerkers vertelde bij zijn sollicitatie bijvoorbeeld dat hij ervan droomde om een aantal EFFIE Awards te winnen. Dat was een van zijn persoonlijke streefdoelen. Daar hebben we samen aan gewerkt. Een mooi voorbeeld van hoe groepsbelang en individueel belang elkaar kunnen aanvullen.”
Individueel ontwikkelingstraject
“Wij proberen onze mensen bij de organisatie te betrekken, zodat alles wat goed is voor oona, ook goed is voor hen”, gaat Werner verder. “Supergetalenteerde medewerkers proberen we zelfs aan ons te verbinden, met aandelen bijvoorbeeld. Sowieso stippelen we voor iedereen een individueel ontwikkeltraject uit. Daar hebben we recent Annelies, onze people & organisational development coach voor in huis gehaald.”
“Op het moment dat je de middelen hebt, dan kan je die ook weer investeren in de groep, onder andere in persoonlijke ontwikkeling”, zegt Thomas. “Maar die balans vinden tussen het individu en de groep blijft moeilijk. Soms vragen wij zoveel van onze mensen. Hoe kan je vermijden dat ze ‘in het rood gaan’?”
Benieuwd naar de people & organisation development manager van oona? Wil je antwoorden op de vraag van Thomas? Die komen binnenkort, in aflevering 6 – de laatste alweer – van dit seizoen van Agency Life.
Bekijk de volledige aflevering hier.
Nog niet ingeschreven Teamleader's tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief? Doe het vandaag nog.
Agency what?
In Agency Life gaat Teamleader op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. Teamleader brengt knappe koppen uit de Nederlandse en Belgische agencywereld samen en vragen hen honderduit naar hun werk.
Zij passeerden al de revue: een hele club interessant volk dat maar wat graag zijn visie deelde op business development en money matters. Dit seizoen duiken we in ‘project & people management’. Zij duiken met ons mee: Thomas Isarin (Unlimited Productions), Petra De Roos (LDV United) en Werner De Smet (oona). Teamleader had het met hen over planning en tools, maar wat hen eigenlijk echt, echt boeit, zijn ‘hun mensen’. Voer voor drie blogs over people management.
Wil je niets missen van deze reeks? Schrijf je dan in voor Teamleader's tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief. Teamleader stuurt je alleen Agency Life-content, beloofd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!