Met welk type bureaus werken marketeers samen? Dat is een jaarlijks terugkerend onderdeel van De Grote Marketing Enquête, die tot stand komt in samenwerking met Adformatie en marktonderzoekbureau DVJ Insights. Een opvallend onderzoeksresultaat dit jaar was dat veel minder marketeers dan vorig jaar zeggen dat zij met een digital bureau samenwerken.
Met welk type bureau heeft u het afgelopen half jaar samen gewerkt? (2020 versus 2019)
Reclamebureau: 51% versus 52%
Digital agency: 35% versus 48%
Mediabureau : 32% versus 40%
Marketingadviesbureau: 30% versus 39%
Marktonderzoekbureau: 24% versus 36%
(Media)productiebedrijf: 18% versus 31%
Datascience bureau: 10% versus 10%
Innovatiebureau: 8% versus 6%
Programmatic bureau: 6% versus 6%
Verpakkingsontwerpbureau: 6% versus 11%
Shopperconsultancybureau: 5% versus 2%
Anders, namelijk…: 17% versus 15%
Budget cuts
Het digitale bureau is nog altijd wel een van de meest genoemde bureaus (op een tweede plek met 35 procent), maar vorig jaar was dat nog 48 procent. Het is een ontwikkeling die mogelijk samenhangt met budget cuts en trend van insourcing op bepaalde terreinen.
Andere bureaus die drastisch minder vaak genoemd werden, zijn de marktonderzoekbureaus (13 procent minder naar 24 procent) en marketingadviesbureaus (9 procent eraf naar 30 procent).
Het reclamebureau wordt nog altijd het meest genoemd, 51 procent. Gevolgd door het al genoemde digital agency, het mediabureau en het marketingadviesbureau. Met een relatief bescheiden aandeel (5 en 8 procent), maar wel snel groeiend zijn de shoppeconsultancybureaus en de innovatiebureaus.
Welk bureau speelde de voornaamste regierol? (2020 versus 2019)
Reclamebureau: 25% versus 21%
Marketingadviesbureau: 11% versus 14%
Mediabureau : 10% versus 8%
Marktonderzoekbureau: 7% versus 3%
Digital agency: 6% versus 15%
Innovatiebureau: 3% versus 0%
(Media)productiebedrijf: 3% versus 5%
Verpakkingsontwerpbureau: 3% versus 1%
Datascience bureau: 0% versus 1%
Programmatic bureau: 0% versus 1%
Shopperconsultancybureau: 0% versus 1%
Anders, namelijk…: 4% versus 4,3%
Terugpakken
Het reclamebureau pakt ook zijn regierol weer een beetje terug. Vorig jaar wees 21 procent dat bureau aan als belangrijkste regisseur (in 2018 nog 33 procent!), nu is het 25 procent. Dit gaat waarschijnlijk ten koste van het digital agency, dat van 15 naar 7 procent terugzakte.