De Rijksoverheid heeft de 5 bureaus bekend gemaakt die de komende vier jaar exclusief de campagnes voor het Rijk mogen uitvoeren. Met deze bureaus worden de zogeheten raamovereenkomsten afgesloten. De campagnes zelf worden later via minicompetities toegewezen.
De 5 werden geselecteerd op basis van onder meer strategische plannen die ze – geanonimiseerd – indienden.
Opvallend is dat dit keer ook een van oudsher digitaal bureau tot de selectie behoort, te weten MediaMonks. De overname van The Oddshop anderhalf jaar geleden, dat eerder al campagnes voor het Rijk maakte, tot heeft zich hier blijkbaar uitbetaald.
De vijf winnende bureaus zijn:
-
DOT (Open Now met TBWA\Neboko en D&B)
-
Havas Lemz
-
Media.Monks
-
Noise
-
Reclamebureau Roorda
De afvallers in de tweede ronde zijn:
-
DDB Groep
-
Dept
-
KesselsKramer
-
Publicis (MMS Communications NL),
-
Selmore
Dit betekent twee wijzigingen ten opzichte van de vorige aanbesteding. Cheil en Publicis zijn hun positie kwijtgeraakt ten faveure van Media.Monks en Havas Lemz.
Enorme bedragen
De 'aanbesteding van het jaar' kan de bureaus uiteindelijk veel inkomsten opleveren. In de afgelopen jaren maakte Roorda in totaal voor 56,8 miljoen euro aan campagnes, gemeten in mediawaarde. Hierbij moet wel worden aangetekend dat de uitgaven extra hoog waren door de campagnes voor corona.
Als goede tweede eindigde DOT, de samenwerking van D&B, Open Now en TBWA\Neboko, met campagnes met in totaal een kleine 20 miljoen aan mediawaarde.
Lees ook: Uitgaven Rijk aan campagnes groeiden explosief, vooral Roorda profiteerde
Offertes uitgevraagd
Welk bureau welke campagne gaat doen, is nog niet bekend. De specifieke campagnes worden na een zogeheten uitvraag van offertes verdeeld. Deze De minicompetities starten begin 2023.