De Dienst Publiek en Communicatie heeft tien bureaus geselecteerd die nog in de race zijn voor de aanbesteding campagnes van de rijksoverheid. Hieruit worden de vijf bureaus gekozen waarmee de zogeheten raamovereenkomst wordt afgesloten voor de komende vier jaar.
Deze bureaus kunnen via minicompetities meedingen naar de campagnes van de ministeries met mediabudget van 150.000 euro of meer en de campagnes die gebruikmaken van de zendtijd rijksoverheid. Campagnes met een lager mediabudget kunnen op vrijwillige basis meedoen.
De tien partijen met de hoogste score zijn nu uitgenodigd mee te doen aan de gunningsfase. Met de vijf partijen die daarin het beste scoren wordt vervolgens een raamovereenkomst afgesloten. De nieuwe overeenkomst moet 1 januari 2023 ingaan.
Er zijn enkele op het eerste oog opvallende namen, de digitale bureaus MediaMonks en Dept.
Het bureau Cheil, dat deel uitmaakte van van de vijf bureaus die afgelopen jaar onder de raamovereenkomst vielen, komen we niet tegen bij de laatste tien.
De bureaus op alfabetische volgorde:
1. DDB Unlimited met Eigen Fabricaat, samen de DDB Groep
2. Dept samen met Wefilm
3. Havas Lemz
4. KesselsKramer
5. MediaMonks
6. Publicis (MMS Communications NL)
7. Noise
8. Open Now met TBWA\Neboko en D&B. Zij werken samen als DOT
9. Roorda Reclamebureau
10. Selmore met DotControl Webbased Solutions.
De definitieve selectie van de 5 bureaus wordt naar verwachting begin augustus bekend gemaakt.