Actiegroepen tegen fossiele reclame hebben hun pijlen gericht op Dentsu Creative. Onder het motto ‘Oops, Dentsu Did It Again!’ protesteerden Fossielvrij NL, Reclame Fossielvrij en Advocates for Future bij het kantoor van het reclamebureau.
Erg imposant was het allemaal niet, er waren nauwelijks actievoerders aanwezig.
Uitspraken KLM en MSC
De reden voor de actie is het licht nog eens te schijnen op twee uitspraken, een van de rechtbank Amsterdam tegen KLM en de Fly Responsible-campagne en van de Reclame Code Commissie die onlangs oordeelde dat de duurzaamheidsclaims in de reclames van MSC tegen de regels van de reclamecode waren.
Normaal gesproken zijn het de merken die de tik op de vingers krijgen en blijven de bureaus achter de campagnes buiten schot. Fossielvrij NL, Reclame Fossielvrij en Advocates for the future besloten nu ook Dentsu Creative aan te spreken, dat tekende voor de gewraakte campagnes.
'Promotor klimaatcrisis'
Bij de keuze van de drie actiegroepen speelt een rol dat Dentsu zich wel publiekelijk uitspreekt over allerlei duurzaamheidsambities, maar klanten tegelijkertijd helpt om onterechte claims in campagnes te vervlechten.
Expert greenwashing Hiske Arts noemt reclamebureaus als Dentsu 'promotors van de klimaatcrisis'.
Britney-hoedjes
Voor de actie verzamelden zich nog geen tien demonstranten met Britney-hoedjes voor het hoofdkantoor van Dentsu, waar ze met luidsprekers het nummer Oops I Did It Again van Britney Spears afspeelden.
Daarnaast deelden ze flyers uit met de oproep aan Dentsu om 'te stoppen met misleidende marketingpraktijken' en zich aan te sluiten bij Fossiel No Deal. Dit is een afspraak tussen reclamebureaus om niet meer te werken voor de fossiele industrie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!