Premium

Dentsu Aegis Network wordt dentsu, Ruud de Langen in directie

Ceo Mark van Dijk en chief growth officer Ruud de Langen over de nieuwe naam en de focus op media, creatie en CXM.

De directie van dentsu Nederland met vlnr Ruud de Langen (cgo), Monique Benda, (hr director), Saskia Bielderman (cfo) en Mark van Dijk (ceo)

Ruud de Langen is aangesteld als chief growth officer van dentsu Nederland. In deze nieuwe rol moet hij zorgen dat bestaande en nieuwe klanten toegang hebben tot geïntegreerde oplossingen die het netwerk te bieden heeft. Ook maakt het bureaunetwerk bekend dat de wereldwijde organisatie Dentsu Aegis Network verder zal gaan onder de naam dentsu.

Met de naamswijziging wordt de internationale organisatie samengebracht met dentsu Japan. Hiermee verenigt dentsu alle 66.000 medewerkers wereldwijd.

De naamswijziging volgt op een periode van transformatie van het internationale bedrijf, gericht op de vereenvoudiging van het dienstenaanbod tot drie bedrijfsonderdelen: media, creatie en CXM. Door deze ontwikkeling is het voor partners van dentsu nog eenvoudiger om geïntegreerde diensten af te nemen die volledig zijn afgestemd op de individuele marketingdoelstellingen.

Chief growth officer

De nieuwe wereldwijde bedrijfsstructuur en versimpeling van het dienstenaanbod krijgt in Nederland vorm door de aanstelling van Ruud de Langen als chief growth officer. Hij maakt onderdeel uit van de directie van dentsu Nederland, die verder bestaat uit Mark van Dijk (ceo), Monique Benda, (hr director) en Saskia Bielderman (cfo).

Mark van Dijk
Mark van Dijk
Wat betekent de nieuwe naam, focus op media, creatie en CXM voor de Nederlandse organisatie van dentsu, als het gaat om geïntegreerd werken en voor het personeel?

Mark van Dijk: ‘De nieuwe naam is korter, simpeler, krachtiger en nu wereldwijd voor alle 66.000 medewerkers in alle 145 landen waar wij aanwezig zijn gelijk. En eigenlijk dekt dit meteen de lading. Het is een logische uiting van waar we al langere tijd mee bezig zijn: minder merken en “hokjes” in de organisatie, dit maakt processen simpeler en dus sneller. Een vereiste als je daadwerkelijk klanten en hun consumenten centraal stelt met als doel zo snel mogelijk in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden.’

‘Zo zijn in Nederland eind 2019 al onze CXM activiteiten samengevoegd onder de naam Merkle, zijn dit jaar al onze creatieve disciplines samengebracht onder dentsuACHTUNG! en zullen we in Nederland ook binnen media onze operatie volledig samenbrengen rondom klanten [in plaats van labels, red.] Door onze mensen binnen dentsu op deze manier samen te brengen, hebben onze partners toegang tot meer divers talent, sterkere capaciteiten, meer middelen en dus meer impact. Samenwerken staat centraal, met onze klanten en al hun partners. Hoe we dat nu hebben opgezet met Ahold Delhaize is daarin denk ik een goed voorbeeld.’

Met de pijler media en bureaus Carat, iProspect, dentsuX en Vizeum zullen we in Nederland de komende zes maanden de transitie afronden naar één mediaoperatie
De pandemie heeft uiteraard ook dentsu geraakt. Heeft de crisis deze plannen nog meer versneld?

Mark van Dijk: ‘Nee. Deze beweging is al een paar jaar geleden ingezet. Dentsu Aegis Network heeft indertijd als eerste het hele “One P&L”-denken omarmd en actief gebruikt om geïntegreerd samenwerken te stimuleren en faciliteren. De naamswijziging naar dentsu is nu een logische volgende stap en zal ook bijdragen aan onze toegang tot de expertise en echt indrukwekkende innovatieve cultuur van dentsu japan, waar al meer dan 100 jaar op geïntegreerde wijze wordt samengewerkt.’

Waarom was het belangrijk een Chief Growth Officer aan te stellen en wat houdt die functie in de praktijk in?

Mark van Dijk: ‘Leuke vraag. Ik noemde net al even onze pijlers CXM (Merkle) en creatie (dentsuACHTUNG!), beide al absolute koplopers binnen hun specialisme in Nederland. De derde pijler, media, is met de huidige bureaus Carat, iProspect, dentsuX en Vizeum ook de absolute voorhoede en hier zullen we in Nederland de komende zes maanden de transitie afronden naar één mediaoperatie.’

‘Wij vinden dat je je moet willen organiseren rondom klanten en hun consumenten, maar daarnaast is het cruciaal ook te zorgen dat je je kracht behoudt en leidend en innovatief blijft in de specialismes. Een valkuil zou kunnen zijn dat drie pijlers nieuwe silo’s worden. Dat wil je voorkomen. De CGO rol is ervoor om juist groei voor onze klanten te realiseren door alles wat dentsu te bieden heeft samen te brengen om zo meer impact te realiseren.’

Ruud de Langen
Ruud de Langen
Ruud, je keert na je Talpa-avontuur terug naar de bureauwereld (daarvoor ceo Mindshare, MH). Dat avontuur was korter dan je waarschijnlijk had gehoopt.

Ruud de Langen: ‘Het was met recht een avontuur waar ik twee jaar lang met fantastische mensen in veel verschillende disciplines heb kunnen werken in de domeinen creatie, social en video on demand. Ik kijk met veel plezier terug op de campagnes die we maakten voor de overgang van onder meer Linda de Mol naar SBS6, SlajeSlag en Vakantieveilingen. Het opnieuw bouwen van KIJK met een meer dan verdubbeld bereik als resultaat leverde ook veel plezier op. Last but not least was het enerverend en leerzaam om met een creatieve rasondernemer als John de Mol samen te werken. Ik had dit voor geen goud willen missen.’

Wat neem je mee van die twee jaar Talpa naar dentsu?

Ruud de Langen:In de zaken waar we succesvol waren, was het echt het resultaat van de eensgezindheid en maximale inspanning van een team. Een netwerk bouw je uiteindelijk met goede mensen die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. Bij dentsu zal dit niet anders zijn. Als je je klant centraal wilt stellen en deze zoveel mogelijk geïntegreerde oplossingen wilt aanreiken, zul je vanuit de verschillende disciplines als team moeten presteren. Anders is het network een notwork.’

'Het was enerverend en leerzaam om met een creatieve rasondernemer als John de Mol samen te werken.
En welke veranderingen in de (media)bureauwereld zie je nu je bent teruggekeerd?

Ruud de Langen: ‘Je kunt er niet omheen dat corona de online toekomst versnelt. Consumenten communiceren meer online, winkelen meer online, volgen onderwijs online, enzovoort. Merken moeten hierop anticiperen en hun weg vinden in een gefragmenteerd landschap dat niet altijd even transparant is en waar ook wetgeving een belangrijke rol speelt. Dat betekent dat je als bureau samen met je klanten meer dan ooit het juiste talent, de juiste competenties en begrip van de juiste technologie in huis moet hebben. Het wordt zaak om de trein van data, creatie en uitlevering in media goed op de rit te krijgen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie