Meer #trending dan dit wordt het niet. Deze week hebben we het namelijk over de social media voorspellingen van 2023! Het einde van 2022 is bijna in zicht en het social media landschap blijft constant veranderen. Daarom is het cruciaal om te begrijpen wat er in 2023 staat aan te komen, om het maximale uit jouw social media kanalen te blijven halen. Pinterest en Instagram hebben zelf ook al hun trend voorspelling gedeeld met de wereld. Vrijwel alle voorspelde trends voor 2023 zullen waarschijnlijk niet rauw op je dak vallen. De meeste opkomende trends zijn we namelijk ook al eens tegengekomen bij de voorspellingen van vorig jaar. Het verschil is alleen, dat het belang van de verandering nu ongekend groot is.
Short form
55% van de tijd dat mensen op social media zitten, zijn ze actief op TikTok. Ja, dat lees je goed : 55%. Mensen zitten ongeveer 82 minuten per dag op het platform. En dit is niet zomaar. Short form video content is dé nieuwe norm en dit is niet alleen te merken op TikTok.
Ook spenderen mensen veel van hun tijd op Instagram en YouTube. Zeker nu allebei de platformen short form video's hebben geïntroduceerd, als poging om dit mega populaire entertainment platform bij te benen.
Entertainment platform
TikTok noemt zichzelf ondertussen ook geen social media platform meer, maar een entertainment platform. In 2023 wordt creatorship essentieel. Het gaat niet meer alleen om influencers met een groot bereik, maar ook om content van creators die uit je doelgroep komen. Het nieuwe jaar zal in het teken staan van het entertainen van jouw publiek - en zal zich steeds minder focussen op het bouwen van een community. De content die je maakt/post komt niet alleen terecht bij de mensen die jou volgen, maar ook bij mensen waarvan het algoritme denkt dat zij binnen jouw doelgroep vallen.
The Quest Pro
Nog een andere trend die ons - en jullie ook vast - is opgevallen, is dat engagement en het aantal volgers old school zijn geworden. Dit komt voornamelijk door de verandering in algoritmes. In The Quest Pro interview vertelt Mark Zuckerberg dat algoritmes nu pas slim genoeg zijn om inhoudelijk naar content te kijken en jou content te laten zien waar jij daadwerkelijk interesse in hebt. Daarom is het volgend jaar nog belangrijker dan ooit tevoren om relevante en aantrekkelijke content voor jouw publiek te maken!
Viraal
2023 wordt een jaar vol entertainment maar ook is het belangrijk om te onthouden dat social media een grote invloed heeft op koopgedrag, en TikTok is hier de voorloper in. Het is geen verrassing dat meer dan de helft van de marketeers die TikTok gebruiken van plan zijn hun investering te verhogen in 2023. In de Verenigde Staten was er dit jaar bijvoorbeeld een tekort aan feta door een recept dat viraal was gegaan. Je hoort het al, dit is hét moment om groots te denken in 2023!
Take the plunge & get creative!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!