Het winstmarge van digitale bureaus staat onder druk door een lagere omzetgroei en de hoge inflatie. Dat meldt brancheorganisatie Dutch Digital Agencies (DDA) op basis van een jaarlijks kengetallenonderzoek, waar deze keer 142 van de 157 DDA-leden aan meegewerkt hebben. Het onderzoek is traditiegetrouw uitgevoerd door marktonderzoeker Ipsos.
Lagere groei
De 142 bureaus verwachten dit jaar een totaalomzet van 879 miljoen euro te behalen. Dat komt neer op een gemiddelde groei van 4,8 procent. Na het eerste 'coronajaar' 2020 haalden de DDA-leden in 2021 een omzetstijging van 14,9 procent. De groei valt dit jaar dus lager uit en ook het winstmarge van een bureau is met gemiddeld 12,4 procent lager dan DDA graag ziet (20 procent).
Tarieven stijgen
De hoge inflatie en war on talent houdt ook digitale bureaus bezig, zo blijkt uit het kengetallenonderzoek van de branchevereniging. Ruim twee derde van de DDA-leden wil de tarieven voor klanten verhogen. De tariefverhoging komt gemiddeld neer op 7,6 procent. Dat is lager dan DDA aanraadt. Volgens een advies van de branchevereniging kunnen bureaus hun uurtarieven het beste met minimaal 10 procent verhogen 'om de branche financieel gezond te houden.'
Salarissen gaan ook omhoog
Bureaus verhogen naast hun tarieven ook de salarissen voor eigen personeel. Meer dan driekwart van de digitale bureaus verhoogt in januari de salarissen, gemiddeld met 5,62 procent. Dat doen zij met name om personeel te ondersteunen in deze tijd van hoge inflatie én een aantrekkelijke werkgever te blijven. Fenna van Raaij, bureaumanager bij DDA, verklaart: 'Als werkgever ben je niet per se verantwoordelijk voor een gehele compensatie van deze extreme inflatie. Maar we zitten in een krappe arbeidsmarkt, waarin het vooral lastig is om senior talent te behouden. Je hebt speelruimte nodig om medewerkers benefits te bieden waardoor ze willen blijven.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!