Reclamebureau Dawn, dat vorig jaar z'n naam veranderde in Springbok, gaat nu weer door het leven als Dawn. 'Zo wordt de focus op branding en creative consultancy verder versterkt', meldt het bureau in een verklaring.
De herintroductie komt niet uit de lucht vallen, stelt Dawn. 'Nu marketingtrends, campagnes en maatschappelijke verschuivingen elkaar steeds sneller opvolgen, hebben merken behoefte aan een bureau dat een heldere en langetermijn-koers kan uitzetten. Dat is waar wij goed in zijn en dat is wat de naam Dawn uitdraagt.'
Kijkend naar het verleden zal ook meespelen dat Dawn in Nederland simpelweg een meer klinkende bureaunaam is dan Springbok, hoewel het bureau daar zelf geen uitspraak over doet. De naamswijziging volgt rap op het nieuws van vorige week waarin David Snellenberg zijn vertrek bij Springbok aankondigde.
B Corp
Snellenberg richtte in 2008 reclamebureau Dawn op, dat al snel in het oog wist te springen met overwegend maatschappelijk getinte campagnes voor onder meer Greenpeace en Triodos Bank. In 2017 werd Dawn uitgeroepen tot Bureau van het Jaar bij de SAN Accent. Dawn was in 2020 tevens het eerste Nederlandse reclamebureau dat een B Corp-certificering behaalde. In 2022 werd het Amsterdamse bureau ingelijfd door de van origine Vlaamse bureaugroep Springbok.
Tegenwoordig ontwikkelt en bedenkt het bureau nog steeds campagnes en strategieën voor veelal maatschappelijke merken, zoals UWV en De Baak. Wel zag het vorige week Artis na jaren overstappen naar Natwerk, zo ongeveer gelijktijdig met het vertrek van Snellenberg. Het 'nieuwe Dawn' wordt sinds vorig jaar geleid door managing partners Jurian van der Hoeven en Marjolein Huisinga.
Van der Hoeven: 'De naam Dawn staat voor strategische creativiteit, liefde voor craft en heldere ideeën. In de nieuwe constructie bouwen we met meer overtuiging en energie verder aan die ambitie. Van daaruit zoeken we de specialisten van Springbok op voor specifieke projecten of klantvragen - en hebben we de ruimte om onze eigen koers te varen.'
Dawn is bepaald niet het eerste bureau dat dit jaar z'n naam verandert. Eerder gingen Halal (100%) en Hammerfest (Home) het bureau voor, hoewel aan die wijzigingen meer politieke redenen ten grondslag lagen.