Overslaan en naar de inhoud gaan

Tijd voor een gesprek over het ondersteunen van mentale gezondheid in PR en communicatie

PR & Comms professionals doen hun werk met toewijding, maar onderzoek toont aan dat hun mentale gezondheid aanzienlijk is verslechterd.
Partner
Presspage

Presspage biedt een innovatief SaaS-platform voor corporate communicatie en PR teams waarmee bedrijven hun nieuws en media-inhoud efficiënt kunnen beheren en verspreiden. Het platform bevat newsrooms, een mediadatabase, geavanceerde distributietools voor e-mail en sociale media, mediavragen beheer en contact management . Hiermee kunnen PR-teams hun boodschap effectief controleren, beter communiceren met hun doelgroep en hun werkprocessen optimaliseren. Door wereldwijde merken vertrouwd, versterkt Presspage merkidentiteiten en bevordert media-aandacht met naadloze integratie en gebruikersgerichte oplossingen.

A silhouette of a person with flowers exploding from their head
Mentale gezondheid in PR en communicatie
© Presspage
A silhouette of a person with flowers exploding from their head
Mentale gezondheid in PR en communicatie
© Presspage

Presspage maakt al vele jaren deel uit van het PR- en corporate communicatie netwerk. We hebben zelf gezien met welke toewijding en inspanning professionals hun werk doen - daarom noemen we hen onze ‘superhelden’. Het is dan ook verontrustend om te zien dat recent onderzoek aantoont dat de mentale gezondheid van PR en public affairs professionals aanzienlijk is verslechterd.

De realiteit van overwerk en stress

Het nieuwste onderzoek van brancheverenigingen PRCA en CIPR in het Verenigd Koninkrijk laat een paar schokkende statistieken zien: 33% van de professionals in de sector meldt een diagnose van een mentaal gezondheidsprobleem, een stijging van 8% in slechts een jaar. Nog zorgwekkender is dat 91% van de respondenten in de afgelopen 12 maanden last heeft gehad van een zwakke mentale gezondheid - een cijfer dat in bijna 5 jaar niet is veranderd. Dit zijn niet zomaar cijfers; ze vertegenwoordigen echte mensen die overmand worden door enorme werkdruk en onduidelijke verwachtingen.

Te veel werk is volgens 58% van de respondenten een belangrijke stressfactor. Daarnaast gaf 51% aan dat onduidelijke verwachtingen van werkgevers een belangrijke bron van angst vormen. Een hectische werkomgeving, gecombineerd met wat we voorzichtig kunnen omschrijven als een tamelijk ontregelde politieke en economische situatie, maakt het voor PR-professionals bijna onmogelijk om bij te blijven.

Deze cijfers komen uit het VK. Er zijn geen officiële gegevens over Nederland, maar onze gesprekken met klanten en ons netwerk laten zien dat iedereen de druk voelt.

91-%-van-professionals-hebben-last-van-mentale-gezondheid

Lessen uit de praktijk

Zoals Alastair McCapra, CEO van CIPR, aangeeft, maken slecht personeelsbehoud, burn-out en inkrimping van personeel het probleem alleen maar erger. PR-teams in de publieke sector krimpen jaar na jaar, waardoor individuen geïsoleerd raken en enorme verantwoordelijkheden moeten dragen. Ondanks recente groei, neemt bij de bureau’s het aantal personeelsleden af door voortdurende druk van klanten, wat de resterende medewerkers nog meer belast. Door samen te werken met diverse PR- en communicatie teams hebben we gezien hoe deze druk zich kan opbouwen. We hebben verhalen gehoord van collega's die moeite hebben om aan de eisen te voldoen met beperkte middelen. Het is duidelijk dat dit zijn tol eist.

Stappen naar echte verandering

Ondanks enige vooruitgang, met 79% van de kantoren die nu beleid hebben gericht op het verbeteren van mentaal welzijn, voelt slechts 55% van de werknemers dat deze maatregelen serieus worden genomen. Deze kloof tussen beleid en praktijk laat zien dat er nog werk aan de winkel is. Praten over mentale gezondheid is belangrijk, maar naast gesprekken hebben we concrete stappen nodig. Veel professionals nemen geen verlof op bij mentale gezondheidsproblemen, uit angst voor negatieve blikken of simpelweg omdat ze overmand worden door de werkdruk. Het is tijd om dit te veranderen. Maar hoe?

Omarmen van hybride werken voor beter welzijn

De pandemie heeft ons veel geleerd over werk-privé balans. Voor de pandemie werkte 70% van de PR-professionals fulltime op kantoor; nu doet slechts 9% dat. Degenen die thuis werken, melden een betere balans en verbeterde mentale gezondheid. Het onderzoek laat echter ook zien dat degenen die fulltime op kantoor blijven werken, hogere welzijnsscores hebben. Dus... wat nu? Hybride werken, ondersteund door 64% van de respondenten, lijkt de juiste richting te zijn. Het combineert het beste van beide werelden, biedt flexibiliteit en bevordert een betere mentale gezondheid.

Samen vooruit

Werkgevers moeten deze bevindingen serieus nemen en echte veranderingen doorvoeren om de mentale gezondheid van hun medewerkers te ondersteunen. Bij Presspage geloven we dat het stimuleren van een ondersteunende en flexibele werkomgeving niet alleen een verantwoordelijkheid is, maar een noodzaak. Het toestaan van personeel om buiten werktijden geen werkmails te checken en het aanmoedigen van regelmatige pauzes gedurende de dag, zijn simpele maar effectieve stappen.

We hebben gezien dat wanneer werknemers zich gesteund voelen, ze floreren. Door mentaal welzijn voorop te stellen, kunnen we PR en public affairs professionals helpen om hun mentale gezondheid te verbeteren. Zoals Alastair McCapra terecht zegt: "We zouden niet moeten accepteren dat stress onlosmakelijk verbonden is aan de cultuur van PR".

Persoonlijke betrokkenheid

De mentale gezondheidscrisis onder PR en public affairs professionals is een dringend probleem dat directe aandacht vereist. Laten we de kloof tussen beleid en praktijk overbruggen, zodat onze maatregelen voor mentale gezondheid echt effectief en ondersteunend zijn. Door hybride werken te omarmen en mentaal welzijn voorop te stellen, kunnen we een gezondere, duurzamere werkomgeving creëren voor iedereen in de sector.

Dus, waar wachten we nog op? Laten we serieus werk maken van mentale gezondheid in PR en corporate communicatie – onze superhelden verdienen het.

Over Presspage

Het Nederlandse softwarebedrijf Presspage biedt een gespecialiseerd SaaS-platform en tools voor de PR en communicatiebranche.Het online platform optimaliseert werkprocessen voor PR-, Corporate Communicatie- en Investor Relations-teams door het hosten en beheren van media newsrooms, persberichtendistributie en corporate communicatietaken. Het stelt teams wereldwijd i

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Presspage

Presspage biedt een innovatief SaaS-platform voor corporate communicatie en PR teams waarmee bedrijven hun nieuws en media-inhoud efficiënt kunnen beheren en verspreiden. Het platform bevat newsrooms, een mediadatabase, geavanceerde distributietools voor e-mail en sociale media, mediavragen beheer en contact management . Hiermee kunnen PR-teams hun boodschap effectief controleren, beter communiceren met hun doelgroep en hun werkprocessen optimaliseren. Door wereldwijde merken vertrouwd, versterkt Presspage merkidentiteiten en bevordert media-aandacht met naadloze integratie en gebruikersgerichte oplossingen.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in