David Snellenberg trekt nu echt de deur van Springbok achter zich dicht. Dat wil zeggen: per 1 juli. Snellenberg is oprichter en was executive creative director van Dawn, het reclamebureau dat in 2022 werd overgenomen door Springbok en sinds vorig jaar onder diezelfde naam opereert.
Ook was hij ECD en MT-lid van de bureaugroep Springbok. Dawn, opgericht in 2008, geldt als het eerste Nederlandse reclamebureau dat een B Corp-certificering behaalde. In 2017 werd Dawn uitgeroepen tot Bureau van het Jaar bij de SAN Accent.
Vorig jaar werd - zoals benoemd - bekend dat Dawn verder ging onder de naam Springbok. Managing director Inge Ligthart deed toen al een stap opzij, Snellenberg bleef -tijdelijk, blijkt nu- aan het bureau en de groep verbonden in zijn rol als ECD. Dawn/Springbok in Amsterdam wordt sindsdien geleid door Jurian van der Hoeven en Marjolein Huisinga.
Verder werd donderdag bekend dat trouwe Dawn-klant Artis is overgestapt naar Natwerk, maar dit heeft niets te maken met Snellenbergs vertrek, zegt hij. Er is overigens geen opvolger van Snellenberg binnen de Springbok-groep. 'Er worden nu losse creative directors aangesteld', aldus de reclameman.
Nieuwe dingen
De 53-jarige Snellenberg vindt het tijd voor 'nieuwe dingen', zegt hij. 'Ik heb behoefte om weer vrij te werken en te ondernemen. Op het kruispunt van strategie, creatie en ondernemerschap liggen op dit moment veel uitdagingen.' Snellenberg blijft tot 1 juli actief binnen Springbok, daarna zal hij voor enkele klanten nog op adviesbasis bij de groep betrokken blijven.
Er werken op dit moment zo'n 350 mensen bij Springbok. De bureaugroep heeft behalve in Amsterdam vestigingen in Mechelen, Gent, Brussel en Den Bosch. Vanuit Amsterdam werkt de groep voor klanten als Triodos Bank, Maandag en Oxfam Novib. David Snellenberg is tevens medebedenker van de alom geliefde knuffel-sokpop Artis de Partis. Al ver vóór de oprichting van Dawn werkte hij samen met de Amsterdamse dierentuin.