Premium

Carli Jager verruilt TBWA\Neboko voor Dawn: ‘Een bureau is net zo goed een merk’

Dawn (onderdeel van Springbok) staat 'aan de rand van iets groters', en dat gaf de doorslag, aldus pr-talent Jager.

Jager gaat voor Dawn 'een nieuw verhaal' schrijven

Carli Jager (32) is aangesteld als de nieuwe pr & brand director van bureaugroep Springbok, waar sinds kort ook reclamebureau Dawn onderdeel van uitmaakt. De afgelopen drie jaar werkte Jager in een soortgelijke positie bij TBWA\Neboko.

Bij het van origine Vlaamse Springbok werken verspreid over zes locaties in Nederland en België zo'n 320 creatieven voor klanten als Triodos Bank, Jumbo en Greenpeace. Het bedrijf is naar eigen zeggen hardop weg een 'leading sustainable' bureau te worden. Jager komt te werken voor Springbok x Dawn, dat zich sinds 2020 -als eerste bureau in Nederland- B-corp mag noemen.

Kim Verhaegen, ceo en medeoprichter van Springbok, laat weten Jager 'al langer in de gaten te houden'. 'Ik merk dat ons verhaal en betekenisvol werk veel toptalent aantrekt en ben dan ook blij dat Carli ons gaat helpen met de internationale uitrol van het bedrijf.' Jager: 'Springbok en Dawn werken aan een duurzame toekomst, gedreven door de missie van de merken waarvoor ze werken. Dat vind ik mooi.'

'De ondernemer in mij ging aan'

Een opmerkelijke move van Jager is het wel, gelet op het contrast tussen het relatief grote TBWA\Neboko (onderdeel van het wereldwijde Omnicom) en kleinere Springbok en Dawn. Tegelijkertijd werkt Dawn als bekend graag voor louter 'missiegedreven merken’, waar TBWA\Neboko veelal commerciële merken (McDonald’s, Toto, Albert Heijn) bedient. Heeft dat meegespeeld in haar keuze? 'Het zijn beide fantastische bedrijven. Bij TBWA heb ik de pr & brand-afdeling echt mogen opbouwen en vanaf dag één kreeg ik het volste vertrouwen van Rik Ledder (ceo, red.) om hieraan mijn eigen invulling te geven. Bij Springbok en Dawn krijg ik nu de kans een nieuw verhaal te gaan schrijven, en daarop ging de ondernemer in mij aan. Dawn is als B-corp duidelijk toekomstgericht en staat samen met Springbok aan de rand van iets groters. Daar wil ik deel van uitmaken.'

Bureau met merk laten meegroeien

Vrijwel alle merken hebben brand managers in dienst, bij bureaus zie je ze minder, met uitzondering van een TBWA en Springbok. Hoe voeg je in zo'n rol echt toegevoegde waarde voor het bureau in kwestie? Jager: 'Een bureau is net zo goed een merk. Bij commercials wordt nooit het bureau gecommuniceerd, dus hoe maak je je bestaan dan duidelijk? En hoe laat je je bureau met dat mooie merk meegroeien? Dat is wat mijn functie behelst.' Jager neemt als voorbeeld Ajax, dat in 2015 zijn eigen marketingafdeling heeft opgestart. 'De club heeft daarmee zijn eigen positie in de markt enorm versterkt. Een andere branche, maar wel hetzelfde idee. Dit ga ik ook doen bij Dawn.'

Als brand director heeft Jager onmiskenbaar haar stempel gedrukt op TBWA\Neboko, dat de laatste jaren niet uit de vakmedia weg te slaan was. Wat is haar geheim? 'Dat is natuurlijk te danken aan het mooie creatieve werk, daar draait het om. Daarna kom ik pas. Maar oké, ik denk dat het een combinatie is van goed organiseren, graag met mensen willen werken, creatief denken en denken in oplossingen. Mijn motto is niet voor niets: the devil is in the detail.'

Mohammad Hassani, nu nog junior pr manager bij TBWA\, neemt de taken van Jager over. Jager start op 1 oktober in haar nieuwe functie bij Dawn. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie