Premium

Cannes dag 5: Halal Amsterdam valt weer in de prijzen

Halal wint in de categorie Film voor LGBT Network ‘We will become better’ een bronzen Leeuw. Eerder won het bureau zilver in Film craft.

Het team van Halal (met 2e van rechts managing director Gijs Determeijer) viert feest

De winnaars in de laatste categorieën zijn vrijdagavond bekendgemaakt: Film, Sustainable development goals en Grand Prix for good. We mogen één Nederlandse Leeuw noteren, voor Halal Amsterdam.

Halal wint brons voor LGBT Network 'We will become better' in de categorie Film. De film van het Amsterdamse productiebureau won dinsdag ook al een bronzen Leeuw in de categorie Film craft.

De film draait om het Russische LGBTQ-netwerk en de heersende anti-homowetgeving in Rusland, zo wordt ook het verbod op het homohuwelijk aldaar behandeld.

Bekijk de film:

 

Veel gedoe

Er was voorafgaand ‘enorm veel gedoe’ rondom de inzending van de case, liet Halal-baas Gijs Determeijer afgelopen dinsdag weten aan Adformatie. 'Omdat de film over gay rights in Rusland gaat, is 'ie eerst uit de Cannes-competitie gehaald - net als bij D&AD en enkele andere festivals overigens. We hebben hemel en aarde moeten bewegen om toch toegelaten te worden, dus dat we nu ook nog eens een prijs pakken, maakt ons extra blij en trots.'

Verder staan in de categorie Film Nederlandse 'additional agencies' Le Pub en Sizzer (voor Heineken 'The night is young' 2x), Rochefort Amsterdam (voor Oatly 'An ad in ad') en nogmaals Sizzer (voor Heineken 'A lockdown love story') op de lijst.

In de categorieën Sustainable development goals en Grand Prix for good geen Nederlandse vermeldingen.

Grand Prix

De volgende Grand Prix' werden vrijdagavond uitgereikt.

Film:
-Channel 4 'Super human' door 4Creative London
-Apple 'Escape from the office' door Smuggler Los Angeles

Sustainable development goals:
-P&G Whisper 'The missing chapter' door Leo Burnett Mumbai

Grand Prix for good:
-Humane Society International 'Save Ralph' door The Humane Society of the United Staes en Vespa Pictures

Cannes 2022: 8 Nederlandse Leeuwen

Hiermee kunnen we de eindscore opmaken: Nederland heeft dit jaar in totaal acht Leeuwen gewonnen. 

-Brons voor Women Inc. en BrandedU 'Mijn naam is Peter' door The Family Amsterdam.
-Brons voor Mercedes-Benz 'Millboard' door Publicis Groupe Brussel, Berlijn en Amsterdam 
-Brons voor 'A piece of Ajax' door One Nil Amsterdam (i.s.m. Falsum Breda, Major Fifth Oss en Het PR Bureau)
-Zilver en brons voor 'Samsung fastframe' van Samsung door Cheil Amsterdam
-Zilver en brons voor 'We will become better' (een protest tegen het Russische regime) van LGBT Network door Halal Amsterdam
-Goud voor ‘The art of stealing’ van en door Netflix Amsterdam (i.s.m. National Museum Warschau)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie