Premium

Burger King kiest Joe Public en lanceert retro-campagne: 'Lekkere prijsjes sinds 1954'

'Het merk werkt internationaal al langer samen met Springbok, zo was de link snel gelegd', zegt Jeroen van Eck.

Burger King had naar eigen zeggen altijd al laaggeprijsde producten op het menu staan.

Burger King is een samenwerking met Joe Public aangegaan voor zijn merkcampagnes in Nederland. Tegelijkertijd lanceren beide partijen een eerste campagne die het 'laaggeprijsde assortiment' van de fastfoodketen onder de aandacht moet brengen. 

Dit is overigens niets nieuws, meent Burger King. De keten heeft naar eigen zeggen al sinds de oprichting in 1954 meerdere laaggeprijsde gerechten op het menu staan. De beelden in de campagne, die wordt uitgerold in outdoor en digitale media, voeren dan ook terug naar het oprichtingsjaar. We zien verschillende mensen genieten van een cheeseburger van €1,95 en een King Jr.-menu van €4,95. Dit alles onder de noemer 'Lekkere prijsjes sinds 1954'. 

De foto's en video's zijn ontwikkeld door fotograaf Lois Cohen van productiebureau Halal. Zij zorgde voor intrigerende beelden, waar mensen hun begeerte maar amper kunnen onderdrukken, ook al is het in 1954, aldus Burger King. Recent lanceerde concurrent McDonald's ook een campagne die in het teken staat van prijsmarketing.

Nederlandse markt

Hoe kwam de samenwerking precies tot stand? Jeroen van Eck, medeoprichter Joe Public: 'Burger King was op zoek naar een creatief bureau om het merk sterker neer te zetten in de Nederlandse markt. Ze werken internationaal op het gebied van marketing automation met Springbok, de groep waar wij ook toe behoren. Zo was de link vrij snel gelegd.'

Van Eck verwacht dat er na deze campagne 'bij succes vast en zeker meer zullen volgen'. 'Het gaat dan om merkcampagnes, die komen van onze hand. Burger King zal ook nog productcampagnes blijven voeren, zoals ze dat al langer doen.' Over andere bureaus doet Van Eck geen uitspraak, maar we maken hieruit op dat de langer lopende samenwerking met bureau SuperRebel uit Breda overeind blijft. 

Gevraagd naar de marketinguitdaging van het merk in Nederland, zegt Van Eck: 'Het merk versterken door Nederlanders te laten weten waar Burger King in voorop loopt. Wist je bijvoorbeeld dat het gehele assortiment ook als veggie kan worden besteld?'

Burger King werd in 2019 verkozen tot Creative Brand of the Year in Cannes. De keten heeft 62 vestigingen in Nederland.

Credits:
Merk: Burger King Nederland

Bureau: Joe Public Amsterdam
Strategie: Jeroen van Eck
Creatie: Edward Romunde & Ruben van Dijk
Account: Monika Guys-Driessen & Jolies van Rijn
Agency producer: Fiona Jacob & Merel Groenenboom
Productiemaatschappij: Halal
Regie/Photographer: Lois Cohen
Producer: Charlotte Brugman (Halal) & Sanne Schelvis (Halal)
DOP: Levien Priem
Edit/Online: Jordy Tempelman
Geluid: Merlijn Snitker
VO: Frederique Sluyterman van Loo
Grading: Barry Clarke (Captcha)
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie