Inmiddels is het ruim 8 maanden geleden dat Mark Rutte ons in zijn televisietoespraak wees op de gevolgen van het coronavirus. Op dat moment hadden we nog geen idee van de precieze impact. Wat wel direct duidelijk werd, was dat de gevolgen pittig zouden zijn.
Bedrijven trokken hun campagnes terug. Events werden gecanceld. Productie van commercials kon geen doorgang meer vinden. Iedereen moest gedwongen thuis gaan werken. De overheid kwam snel in actie en tuigde een enorm programma op met NOW- en TOZO-regelingen. Hierdoor konden veel bedrijven (en bureaus) hun bestaande workforce aan het werk houden. Nu, zoveel maanden later, rijst de vraag of deze regelingen voor sommige partijen uitstel van executie betekenen of dat de vooruitzichten inmiddels weer beter zijn.
Hoe ziet het er nu uit?
In mijn rol als adviseur van creatieve bedrijven en begeleider van pitches spreek ik regelmatig uitgebreid met bureaus. Wat mij opvalt, is dat ik heel veel optimisme en veerkracht tegenkom. Natuurlijk hebben verschillende bureaus tikken gekregen, maar ze zijn niet compleet uit het veld geslagen. Ik was verrast door de wendbaarheid die ik zag. Velen hebben de tijd genomen om eens kritisch naar zichzelf te kijken. Hun propositie onder de loep te nemen of de manier van werken kritisch tegen het licht te houden. Samenwerkingen aan te gaan met andere partijen. Ook hoorde ik van verschillende bureaus dat ze veel meer de dialoog met hun klanten hebben opgezocht. Om zo een beter gevoel te krijgen wat de marketeer/cmo voor verwachtingen heeft van z’n bureau. Bovendien is er weer meer aandacht voor het dragende merkidee. De sturende gedachte die richting geeft aan alles wat het merk uitdraagt. En niet alleen aan een campagne.
Is alles nu weer rozengeur en maneschijn? Nee, zeker niet. Het blijft een uitdaging om je dienstverlening zo in te richten dat je van toegevoegde waarde bent én blijft voor je klanten. Zeker in deze tijd met al die fragmentatie en toenemende focus op performance. Aan een kant zie ik superspecialisten die alles weten van een bepaalde communicatiediscipline. Kijk bijvoorbeeld naar GoSpooky en 5PM. Aan de andere kant nieuwe bureaugroepen of platforms die hun klanten op een breed vlak servicen. Denk aan Candid, Intracto, Ace of Dept. Maar of je nu een niche invult of een brede dienstverlener bent, zorg voor een duidelijke visie en focus. Daar zit de crux. De verliezers zijn de bureaus die geen keuzes maken. Die letterlijk ‘stuck in the middle’ zijn.
Wat zoeken opdrachtgevers?
De Grote Marketing Enquête 2020 geeft inzicht hoe de klant aankijkt tegen de uitdagingen voor 2021. Een belangrijke ambitie is om meer te investeren in marketing technology/automation. Logisch kijkend naar de verdere digitalisering van de maatschappij! Maar naast deze wat meer left brain georiënteerde insteek is er ook duidelijk een groeiende waardering voor creativiteit. En dan wordt gedoeld op creativiteit in de brede zin van het woord. Dus een goede bureaupartner koppelt right én left brain aan elkaar om opdrachtgevers echt een stap verder te helpen. Op basis van data werken aan creatieve merk-sturende concepten die de business van de opdrachtgever echt verder helpen. Ook dit jaar onderstreepten de Effie-winnaars weer dat als de match tussen klant en bureau klopt er prachtige tastbare resultaten kunnen worden behaald.
Hoe wordt samenwerken ergens echt samen aan werken?
Zoals ik al in het artikel aangaf (dat ik eerder samen met Karen de Loos voor Adformatie schreef), is partnering in good and bad times cruciaal. En heb je als klant het gevoel dat je niet verder komt met je bureau, organiseer dan een professionele oriëntatie. Dit hoeft niet altijd een full blown pitch te zijn. Er zijn voldoende alternatieve mogelijkheden om tot een overwogen keuze te komen voor een nieuwe samenwerkingspartner.
Over de auteur:
Peter van Leeuwen is eigenaar van Leone (Interim management/advies en matchmaking, waaronder pitchbegeleiding)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!