Het nieuwe bureau 10Nineteen wil merken voor hun customer experience minder afhankelijk maken van externe bureaus en externe consultants. Oprichters Rian Verhagen en Michelle Tan willen dat bewerkstelligen door de interne kennis bij organisaties en 'de capaciteiten op het gebied van customer experience' te vergroten. 10Nineteen omschrijft zichzelf overigens niet als een bureau of consultancy-aanbieder maar als een startup.
Concreet wil de startup de customer experience-medewerkers bij een bedrijf verder opleiden en opgedane kennis in het bedrijf behouden. Oftewel, de klant leren om customer experience zelf 'te doen.'
Outsider
Verhagen en Tan kennen elkaar van hun tijd bij Superhero Cheesecake, een bureau waar eerstgenoemde managing partner was. Superhero Cheesecake werd overgenomen door Media.Monks en hield begin vorig jaar qua naam op te bestaan. Vlak voor die verandering maakte Verhagen bekend dat hij stopte bij het bedrijf en niet door zou gaan als vice president Immersive Web bij Media.Monks. Hij nam een sabbatical, begon vervolgens andere ondernemers te adviseren en start nu dus met Tan een eigen onderneming.
Daarover vertelt hij: 'We hebben het spel jarenlang meegespeeld - nu herschrijven we de regels. Bij 10Nineteen willen we snel concrete resultaten boeken met de klant. Dankzij onze ervaring op het gebied van digitale strategie, digitaal ontwerp en creatieve productie begrijpen we zowel de taal van de boardroom als die van de teams die de ideeën uitvoeren. We verkopen geen productie-uren en middelen, wat betekent dat we onbevooroordeelde, onafhankelijke ‘outsider’ perspectieven bieden.'
Wantrouwen
De oprichters van 10Nineteen spreken de ambitie uit om nog voor de jaarwisseling nieuws te delen over eerste medewerkers 'uit de wereld van digital en customer experience.' Verhagen licht toe: 'Het wantrouwen richting grote spelers neemt toe. Iedereen weet dat, maar niemand praat erover. Hoewel we een start-up zijn, hebben we grote ambities. We geloven er heilig in dat klantbeleving te belangrijk is om genoegen te nemen met ‘goed genoeg’; goede ervaringen zijn essentieel voor het creëren van loyaliteit en duurzame groei.'
10Nineteen richt zich vanuit Amsterdam en Toronto direct op een groot aantal regio's, namelijk Europa, het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika en de Nordics.