180 en DDB Unlimited bundelen krachten, bureaunamen blijven intact

180 en DDB Unlimited hebben besloten per 1 januari samen te gaan. Sander Volten, global ceo 180, gaat de groep leiden.

Marloes van den Berg (head of production), Joris Gruiters (strategy director DDB), Sander Volten (global ceo 180), Barbara Bijlaard (managing director 180), Dick van der Lecq (ceo DDB Unlimited), Pol Hoenderboom (executive creative director 180)

Reclamebureaus 180 en DDB Unlimited hebben besloten de krachten te bundelen. DDB Unlimited verhuist naar het kantoor aan de Herengracht. De bureaunamen 180 en DDB Unlimited blijven intact. Global ceo Sander Volten van 180 krijgt de leiding over de nieuwe groep.

Beide bureaus maken deel uit van de internationale groep Omnicom. De beslissing lijkt een lokaal initiatief op basis van internationale sturing. Ceo Dick van der Lecq spreekt in het persbericht over ‘een enorme versnelling in groeiambities.’

Volten zegt: ‘Een heel spannend moment voor ons allemaal. 180 en DDB Unlimited delen dezelfde visie en zijn goed voorgesorteerd op de eisen in de markt van vandaag en morgen. Met de combinatie van lokale en internationale expertise en klantportfolio’s bieden we klanten en medewerkers de beste end-to-end creativity en groeipotentie in de markt.’

Eigen fabrikaat verhuist ook mee naar de Herengracht maar behoudt zijn eigen identiteit, directie en organisatie.

Team

Hoe het leiderschapsteam er exact uit komt te zien, wordt later bekend. Van der Lecq zegt erover: ‘Het management van beide bureaus kent elkaar goed, zodat we snel kunnen schakelen. Aad Kuijper, die al langer op zoek was, ziet in Pol Hoenderboom (creative director 180 – red.) zijn ideale opvolger. En ik kijk er zelf naar uit om samen met Sander en onze teams aan dit nieuwe hoofdstuk te bouwen.’

De creatieve directie Peter van Rij van Martijn van Marle van DDB Unlimited gaat niet mee naar de Herengracht. Het team stapte anderhalf jaar geleden van Accenture Interactive over naar DDB. Van Rij en Van Marle gaan een eigen bureau beginnen waar binnenkort meer over bekend wordt.

Databay

Databay, de data & insights-hub van DDB, wordt geïntegreerd in het andere Omnicom -bureau TBWA\. McDonald’s is klant bij beide bedrijven.

Databay was vijf jaar geleden belangrijke driver achter het samengaan van de bureaus Etcetera en DDB & Tribal. Het integratieproces tussen deze bureaus bleek behoorlijk wat voeten in de aarde te hebben en veel sleutelspelers vertrokken bij het bureau. DDB Unlimited won dit jaar een aantal nieuwe klanten waaronder Hema, Robijn, C&A en recent Ikea. Andere klanten zijn Hak, Kruidvat, Centraal Beheer, Toyota en Unilever.

180 is sinds 1998 actief in Amsterdam en sinds 2006 onderdeel van Omnicom. In 2017 ging het bureau samen met het Amsterdamse Kingsday waar Sander Volten mede-oprichter was. Het bureau heeft wereldwijd 300 medewerkers verspreid over kantoren in Los Angeles, New York en Dubai. Klanten van 180 zijn Rabobank, DHL, Bloemenbureau Holland en Gatorade.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Walter van der Mee
Dat alle Internationale bureaugroepen streven naar samenvoeging in de landen is een bekend feit.Deze beslissing 180 - DDB lijkt me een topdown beslissing van Internationaal Management zonder veel ruggespraak met het lokale management en opdrachtgevers. Het vereist een enorme mate van zorgvuldigheid en overleg, zoals wel is gebeurd bij de samenvoeging van de Publicis bureau’s in Publicis One, waaraan ik heb meegwerkt. We hebben daar indertijd een jaar voor uitgetrokken.
Deze combinatie van . 180 - DDB moet per 1 januari plaats vinden en de verhuizing vindt ook in Januari plaats. Ik vraag me af hoe blij de betrokkenen zijn.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie