Overslaan en naar de inhoud gaan

Faktor wil betere online ervaring consument én inkomsten uitgevers verhogen

Faktor, opgericht door Tim Geenen, Anke Kuik, Niels Baarsma en Johan de Groot, wil dat de consument eigenaar is van zijn data.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

‘De belofte van programmatic is nog niet ingelost’, zegt Tim Geenen. Een opmerkelijke uitspraak uit de mond van iemand die nota bene medeoprichter én voorzitter is van de IAB-taskforce Programmatic en hiervoor werkzaam was als directeur Strategy & Innovation bij Bannerconnect; een van de grote spelers in de wereld van programmatic advertising (en onderdeel van GroupM). 

Maar Geenen is stellig: ‘We hebben met programmatic een enorm complex systeem gebouwd waar eigenlijk heel weinig voordelen aan zitten voor de consument. En de belofte van hogere opbrengsten voor de uitgevers komt er ook nog niet genoeg uit.’

Niet alleen de voordelen voor consumenten en uitgevers vallen tegen. Ook de adverteerder heeft nog te weinig baat bij programmatic, zegt Anke Kuik, tot voor kort directeur Programmatic en Digitale Transformatie bij mediabureau Zenith: ‘Een van de grootste voordelen van programmatic is dat een adverteerder veel preciezer consumenten kan benaderen. In de praktijk wordt hier echter onvoldoende gebruik van gemaakt.’ 

Geenen: ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat ik op een website een aanbieding te zien krijg voor iets wat ik al heb gekocht? Maar dat kan ik die adverteerder niet duidelijk maken want je kunt nergens feedback geven.’

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in