Faktor wil betere online ervaring consument én inkomsten uitgevers verhogen
‘De belofte van programmatic is nog niet ingelost’, zegt Tim Geenen. Een opmerkelijke uitspraak uit de mond van iemand die nota bene medeoprichter én voorzitter is van de IAB-taskforce Programmatic en hiervoor werkzaam was als directeur Strategy & Innovation bij Bannerconnect; een van de grote spelers in de wereld van programmatic advertising (en onderdeel van GroupM).
Maar Geenen is stellig: ‘We hebben met programmatic een enorm complex systeem gebouwd waar eigenlijk heel weinig voordelen aan zitten voor de consument. En de belofte van hogere opbrengsten voor de uitgevers komt er ook nog niet genoeg uit.’
Niet alleen de voordelen voor consumenten en uitgevers vallen tegen. Ook de adverteerder heeft nog te weinig baat bij programmatic, zegt Anke Kuik, tot voor kort directeur Programmatic en Digitale Transformatie bij mediabureau Zenith: ‘Een van de grootste voordelen van programmatic is dat een adverteerder veel preciezer consumenten kan benaderen. In de praktijk wordt hier echter onvoldoende gebruik van gemaakt.’
Geenen: ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat ik op een website een aanbieding te zien krijg voor iets wat ik al heb gekocht? Maar dat kan ik die adverteerder niet duidelijk maken want je kunt nergens feedback geven.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid