Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkiezingenvoorpret

Op 22 november mag er weer gestemd worden en dat betekent dat de Politieke Marketing boeken en campagnematerialen weer afgestoft worden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op 22 november mag er weer gestemd worden en dat betekent dat de Politieke Marketing boeken en campagnematerialen weer afgestoft worden. ( Leiden), SP's '' viral en de tussen de (met destijds campagneleider Rutte) en de PvdA waren enkele hoogtepunten van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart. Dat belooft wat voor het grote werk: de . Een tussenstand en vooruitblik.Het (DNPP) geeft inzicht hoe het vroeger ging: bol van schitterende retoriek en aandoenlijke campagneboodschappen. Dat was echter allemaal echter in het vorige millennium, dus dat betekent dat er nu gehyved, geblogd, gevirald, geïdolsd, gepodcast, gemsnd, gegoogled en geweetiknietwat moet worden om de kiezer te bereiken en met name de jongeren te betrekken.De aftrap was met de idols-esque vertoningen bij vs. (en natuurlijk) en vs. (en de natuurlijk), waar slim op in werd gespeeld door onder andere . Zeker voor de VVD in het begin een bijzonder interessante publiciteitstrekker. Achteraf gezien heerst een beetje een dubbel gevoel. Voor de interne cohesie was het wellicht niet even goed, maar de publiciteit (en tijdelijke zetelpiek) waren natuurlijk mooi.HyvesHyves was even hartstikke leuk en hip met . Rutte gelooft blijkens zijn (49 leden) en (60 vrienden) niet zo in Hyves en weigert me inmiddels als vriend ("Wouter heeft je geblokkeerd - je kan geen vrienden worden!"). Daarmee lijkt hij toch enigzins terug te komen op "Je doet zoiets om in contact te komen met mensen met wie je anders nooit in contact komt. (?) Waarbij je toch ook probeert iets los te maken van politieke interesse.". Misschien was de discussie rondom zijn wat teleurstellend ...

related partner content for mobile comes here

BloggenOok met webloggen realiseerden politici al vrij snel dat 's conclusie in zijn scriptie "dat weblogs inderdaad in staat zijn om de burgers meer bij politieke zaken te betrekken, politici kunnen deze ontwikkeling een extra impuls geven door zelf weblogs op te zetten en door daarmee een actieve gemeenschap te laten vormen", , maar dat dat wel betekent dat er op regelmatige basis zelf geblogd en gemodereert dient te worden en dat persberichten of , of een '' pagina online plaatsen niet meer volstaat. Of een pagina "" () noemen zonder de uitgelezen kansen op een debat goed te benutten.En nu?

De bekendmaking van de kandidatenlijsten komt eraan (PR-moment), het startpunt van het grote geweld. We kunnen vast nog wat aparte taferelen verwachten rondom de , natuurlijk hebben we de normale debatten, spotjes en campagnematerialen, maar waar liggen de kansen?

Seth Godin's biedt wellicht interesssante aanknopingspunten. Geef stemmers de middelen en tools hun voorkeur voor je partij te uiten. kan de basis zijn om mensen mensen de mogelijkheid te geven lokaal echt betrokken te zijn en in kaart te brengen waar knelpunten liggen, gelegenheidsgroepen als weten met beperkte middelen een hoop aandacht te trekken, de weet met het faciliteren van acties en het bieden van materialen al jarenlang hun gigantische vrijwilligersbasis mogelijkheden om effectief campagne te voeren en weet door hun wijze van communicatie jongeren een stem te geven en te bewegen. Meer dan de grote doorzichtige campagnes van de partijen ligt de kracht bij de long tail: de grote groep van stemmers die via hun kleine blogs, forumposts, events of activiteiten kunnen bijdragen aan de campagne. Stemmers maken stemmers. Of, zoals Verdonk zou zeggen: "".

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in