Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgevers: gedragscode abonnementen volstaat

Het is niet nodig om met nieuwe wettelijke regels te komen die de consument bescherming bieden als zij een abonnement op een dagblad of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens secretaris Miranda Maasman van de Nederlandse Uitgevers Verbond (NUV) volstaat de de gedragscode die de uitgevers drie jaar geleden in brancheverband hebben afgesproken. Ze zegt tegen Het Financieele Dagblad dat de code goed functioneert en waarschuwt dat een verdere aanscherping uitgevers schaadt.

related partner content for mobile comes here

De ministerraad sprak vrijdag over een voorstel van het PvdA-kamerlid Martijn van Dam uit 2007 voor nieuwe regels die het de consumenten gemakkelijker maken abonnementen op te zeggen. Het stoort Van Dam dat bedrijven stilzwijgend abonnementen met een jaar verlengen en alleen bereid zijn de levering te staken als de klant op tijd en op de voorgeschreven wijze het abonnement opzegt.

Het voorstel dat besproken is, voorziet onder meer in een verkorting van de opzegtermijn tot een maand. Maasman vindt die termijn te kort. 'Zeker de uitgevers van tijdschriften moeten geruime tijd vooruit plannen. Als zij onzeker zijn over de oplage, wordt dat moeilijk.'

Een ander argument is dat uitgevers hun adverteerders graag een bepaalde oplage in het vooruitzicht stellen. 'Als uitgevers de oplagecijfers niet niet kunnen garanderen, komt hun exploitatie in gevaar.'

De ministerraad heeft nog geen standpunt ingenomen. Een woordvoerder van Justitie zegt dat er vandaag meer duidelijkheid komt.

Bron: Het Financieele Dagblad.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in