Uitgevers: gedragscode abonnementen volstaat
Volgens secretaris Miranda Maasman van de Nederlandse Uitgevers Verbond (NUV) volstaat de de gedragscode die de uitgevers drie jaar geleden in brancheverband hebben afgesproken. Ze zegt tegen Het Financieele Dagblad dat de code goed functioneert en waarschuwt dat een verdere aanscherping uitgevers schaadt.
De ministerraad sprak vrijdag over een voorstel van het PvdA-kamerlid Martijn van Dam uit 2007 voor nieuwe regels die het de consumenten gemakkelijker maken abonnementen op te zeggen. Het stoort Van Dam dat bedrijven stilzwijgend abonnementen met een jaar verlengen en alleen bereid zijn de levering te staken als de klant op tijd en op de voorgeschreven wijze het abonnement opzegt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet voorstel dat besproken is, voorziet onder meer in een verkorting van de opzegtermijn tot een maand. Maasman vindt die termijn te kort. 'Zeker de uitgevers van tijdschriften moeten geruime tijd vooruit plannen. Als zij onzeker zijn over de oplage, wordt dat moeilijk.'
Een ander argument is dat uitgevers hun adverteerders graag een bepaalde oplage in het vooruitzicht stellen. 'Als uitgevers de oplagecijfers niet niet kunnen garanderen, komt hun exploitatie in gevaar.'
De ministerraad heeft nog geen standpunt ingenomen. Een woordvoerder van Justitie zegt dat er vandaag meer duidelijkheid komt.
Bron: Het Financieele Dagblad.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid