Overslaan en naar de inhoud gaan

Tijdschriften doen wat met lezers...

Print ligt onder druk, ook al komen er alsmaar meer tijdschriften en kranten bij.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de strijd met andere reclamemedia moet je dan bewijzen dat je product gezien, gelezen en gewaardeerd wordt.

related partner content for mobile comes here

En dat tijdschriften lezers aanzetten tot actie.

Dat is dan ook een van de belangrijkste conclusies uit het gisteren gepresenteerde onderzoek van Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond en mediabureau Starcom.

Uit deze Magazine Engagement Study blijkt dat maar liefst 75 procent van de 'engaged' tijdschriftenlezers (lezers met een sterke bladbinding) wel eens een winkel of een website bezoekt na het zien van een advertentie in hun blad. Ruim 55 procent koopt daadwerkelijk een product of probeerde een dienst uit.

Het is overgens voor het eerst dat in Nederland uitgebreid onderzoek is gedaan naar het effect van Umfeldplanning en advertenties op de 'engaged' tijdschriftenlezers.

De GPT nam eind vorig jaar het initiatief om samen met mediabureau Starcom het effect van Umfeldplanning en advertenties op de engaged tijdschriftenlezers te onderzoeken.

In het onderzoek zijn ruim 2000 respondenten betrokken. Corina Soethof, marketing director GPT: 'Hoewel engagement in communicatieland een bekende term is, was nog onvoldoende duidelijk wat de impact ervan is op advertenties en hoe je engagement dus kunt benutten om maximaal rendement uit je advertentiebudget te halen.'

Soethof weet wie haar broodheer is: 'Uit dit onderzoek blijkt de ongekende kracht van tijdschriften. Het blijkt dat lezers engaged zijn met tijdschriften, niet alleen met artikelen maar ook met advertenties. Tijdschriftadvertenties zetten aan tot actie en kunnen lezers informeren en inspireren. Het engagement van de lezer biedt dus een belangrijke meerwaarde voor adverteerders'.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 75 procent van de engaged lezers bewust tijd vrij maakt om een tijdschrift te lezen, 63 procent leest zijn tijdschrift van voor naar achter en 60 procent zegt het tijdschrift te bewaren om er later nog iets in op te zoeken.

Voor de grootste groep geldt dat tijdschriften zorgen voor ontspanning (87), informatie (79) en inspiratie (70). Verder vinden lezers het vooral belangrijk dat advertenties passen bij het tijdschrift (75) en bij de lay-out van het tijdschrift (61).

Het hele onderzoek (in pdf) is te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in