Parttime citymarketing
De gemeente Utrecht zoekt een partime citymarketeer. Interessant, want is city marketing iets wat in deeltijd gedaan kan worden? Natuurlijk kan een functie parttime uitgevoerd worden, maar is citymarketing een deeltijd bezigheid? Iets wat je voor een aantal uren aanzet en dan weer uitzet.
Kun je citymarketing überhaupt in een functie vatten? Moet niet iedereen bij een gemeente en in een dorp of stad, dorpmarketeer of stadmarketeer zijn? Ik denk van wel. Een stad of dorp is een merk en iedereen bouwt dus mee aan het merk. Dat is bij commerciële organisaties zo en waarom zou het bij gemeenten anders zijn?
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen paar jaar geleden mocht ik aanwezig zijn bij een presentatie van Kotler over Citymarketing in de Rode Hoed in Amsterdam. Aansluitend werd het Amsterdam Citymarketing plan gepresenteerd. Mijn gezelschap en ik waren niet heel erg onder de indruk. Noch van Kotler, die eigenlijk bekende concepten in een andere (city) context plaatste, noch van de plannen voor citymarketing stad Amsterdam. Er waren behoorlijk wat kritische vragen en de consultancy die had geadviseerd had een SWOT zonder Threats (?) gedaan. Als stadsburger heb ik behalve een logo hier en daar weinig van het hele I AMsterdam meegekregen. Sowieso krijg ik het idee dat veel steden in logo's en kreten vast blijven zitten en vastzitten in externe communicatie denken. Of het zwaartepunt bij toerisme leggen.
In hoeverre hangen de dingen die gemeenten doen onder de paraplu van hun eigen citymarketing. Met andere woorden, past gevormd beleid en alles wat daarop volgt en mee samenhangt daaronder? Of is het een illusie te denken dat de veelomvattendheid van de activiteiten (a.k.a. producten en diensten) van een gemeente past onder een dergelijke grote plu? Dragen medewerkers die op allerlei manier contact hebben met burgers en andere stakeholders, de visie achter hun city's marketing uit? Gedragen medewerkers zich "on city brand"?
Volgens mij is het inderdaad een kwestie van iedere ambtenaar citymarketeer, maar wellicht is dat gegeven de organisatieculturele context een illusie.
Gerelateerde items:
Simon Anholt: 'Campagnes als 'I Amsterdam' hebben geen effect'
Geo branding: op zoek naar gelijkgestemden
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid