Overslaan en naar de inhoud gaan

Het heilige huisje van de privacy

Privacy relletjes zijn de laatste tijd wat dunner gezaaid. Privacy lijkt minder belangrijk te worden gevonden dan een aantal jaren geleden.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een mogelijke verklaring is dat we steeds meer gewend raken aan computers en technologie. Vroeger waren computers eng en geheimzinnig. Alsof je aanstaarde van achter het scherm. Computers en het internet ontwikkelen zich op dit moment als sociale tools, we nemen deel in online communities. Content en diensten worden socialer. Hierbij worden steeds meer persoonlijke gegevens gebruikt, zodat je weet met wie je te maken hebt in de dialoog. Vooral onder is de schroom om persoonlijke gegevens op internet te zetten nog veel lager dan onder ouderen: van een gemiddelde tiener is vanalles te vinden, van naam en adresgegevens tot complete videodagboeken.

related partner content for mobile comes here

De oorspronkelijke ideologie van ´een beschermde privacy´ heeft weinig betekenis meer voor de jongere generatie. De vraag verschuift dan ook vaker naar wat concrete risico's of bedreigingen zijn, zoals misbruik van creditcard gegevens, of identiteitsfraude.

Zelf zie ik niet snel een eind komen aan de groeiende bereidheid van mensen om zichzelf online bloot te geven. Voor marketeers kan het een positieve ontwikkeling zijn, mits er op een slimme manier meerwaarde uit gehaald kan worden zonder . Bijvoorbeeld het construeren van marketingprofielen uit grote online communities is voor veel organisaties erg interessant, terwijl er voor consumenten weinig/geen nadelen aan kleven.

Op dit moment is het nog zoeken naar manieren om de gigantische hoeveelheid gratis beschikbare kwalitatieve data over consumenten te kanaliseren en te vertalen naar praktische marketingkennis. Voorbeelden zijn content-analyses binnen communities, het aangaan van partnerships met het beheer van communities die aansluiten het eigen merk of het zelf faciliteren van communityvorming rond een eigen website. Hoe dan ook zal de ´nieuwe openheid´ van consumenten naar mijn idee tot een andere verhouding tussen marketeers en consumenten leiden.

Wordt de relatie in de toekomst eentje met iets minder wantrouwen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in