Het heilige huisje van de privacy
Een mogelijke verklaring is dat we steeds meer gewend raken aan computers en technologie. Vroeger waren computers eng en geheimzinnig. Alsof Big Brother je aanstaarde van achter het scherm. Computers en het internet ontwikkelen zich op dit moment als sociale tools, we nemen deel in online communities. Content en diensten worden socialer. Hierbij worden steeds meer persoonlijke gegevens gebruikt, zodat je weet met wie je te maken hebt in de dialoog. Vooral onder jongeren is de schroom om persoonlijke gegevens op internet te zetten nog veel lager dan onder ouderen: van een gemiddelde tiener is vanalles te vinden, van naam en adresgegevens tot complete videodagboeken.
De oorspronkelijke ideologie van ´een beschermde privacy´ heeft weinig betekenis meer voor de jongere generatie. De vraag verschuift dan ook vaker naar wat concrete risico's of bedreigingen zijn, zoals misbruik van creditcard gegevens, of identiteitsfraude.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaZelf zie ik niet snel een eind komen aan de groeiende bereidheid van mensen om zichzelf online bloot te geven. Voor marketeers kan het een positieve ontwikkeling zijn, mits er op een slimme manier meerwaarde uit gehaald kan worden zonder opgebouwd vertrouwen te schaden. Bijvoorbeeld het construeren van marketingprofielen uit grote online communities is voor veel organisaties erg interessant, terwijl er voor consumenten weinig/geen nadelen aan kleven.
Op dit moment is het nog zoeken naar manieren om de gigantische hoeveelheid gratis beschikbare kwalitatieve data over consumenten te kanaliseren en te vertalen naar praktische marketingkennis. Voorbeelden zijn content-analyses binnen communities, het aangaan van partnerships met het beheer van communities die aansluiten het eigen merk of het zelf faciliteren van communityvorming rond een eigen website. Hoe dan ook zal de ´nieuwe openheid´ van consumenten naar mijn idee tot een andere verhouding tussen marketeers en consumenten leiden.
Wordt de relatie in de toekomst eentje met iets minder wantrouwen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid