Overslaan en naar de inhoud gaan

Super Bowl commercials als transmedia format

Zondag avond wordt in New Orleans de Super Bowl gespeeld. Met 111 miljoen kijkers het meest bekeken sport evenement ter wereld. Prime-time…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een uniek platform
Dat maakt de Super Bowl commercials tot iets unieks. De commercials zijn van zo’n hoge kwaliteit dat mensen er voor kiezen om ze te kijken. Ze zappen niet weg. Gaan wel wat later naar het toilet. Deze commercials voelen niet als onderbreking. Ze zijn minstens zo goed als de content die het onderbreekt.

related partner content for mobile comes here

De dagen voorafgaand aan dit evenement worden kijkers al lekker gemaakt met teasers van de commercials, tijdens Super Bowl zijn de commercials standaard met zo’n trending topic en de dagen erna wordt er gespeculeerd over wat de beste en leukste onderbrekingen waren.

Brand Bowl 2013
Dit jaar worden meer dan de helft van de Super Bowl commercials voorafgegaan door een teaser die vooraf online wordt verspreidt of op TV wordt uitgezonden. Bijna een derde van de campagnes gaat nog verder. Deze merken vertellen meer dan alleen een verhaal. Ze betrekken mensen al maanden van tevoren bij hun campagne, maken ze onderdeel van het verhaal dat ze vertellen en gebruiken hun input in de uiteindelijke commercials die tijdens de Super Bowl als grande finale worden ingezet.

Onderstaande cases zijn daar slechts een aantal hoogtepunten van.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Dit jaar heeft de Super Bowl campagne van Coca-Cola een rol voor het publiek weggelegd. In een episch drama strijden cowboys, showgirls en badlanders om een felbegeerde fles Coca-Cola. Op kun jij een van de drie teams helpen door de andere teams te saboteren. Via social media kunnen 15 extra sabotages worden vrijgespeeld om een team dwars te zitten. De race duurt tot het laatste fluitsignaal van de Super Bowl. Het team dat op dat moment het minst is gesaboteerd wint de race en wordt in de commercial in het volgende reclameblok gehuldigd.

Eerste aankondiging: 22 januari
Start campagne: 22 januari
YouTube takeover: 23 januari
Teaser TV spot: 23 januari
Deadline sabotages: 3 februari
Finale: 3 februari

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Ter introductie van de nieuwe Lincoln MKZ vroeg de automaker hun fans om mee te schrijven aan het script van de Super Bowl commercial. Door hun road trip ervaringen te delen konden ze kans maken om hun ervaring verfilmd te zien. Op kun je meekijken achter de schermen van de productie. Tijdens de Super Bowl wordt het eindresultaat van de campagne getoond.

Eerste aankondiging: 3 december
Start campagne: 6 december
Deadline inzendingen: 22 december
Behind the scenes: vanaf 22 december
Teaser film: 31 januari
Finale: 3 februari

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Dit is inmiddels het zevende jaar dat Doritos hun Super Bowl commercial crowdsourced in de jaarlijkse contest. Een format waarin jonge filmmakers worden gevraagd een 30 seconde spot te maken voor Doritos. De beste worden tijdens de Super Bowl uitgezonden. Dit format zorgt er al jaren voor dat Doritos het merk tijdens de Super Bowl is.

Eerste aankondiging: 5 september
Start campagne: 8 oktober
Deadline inzendingen: 17 november
Teasers inzendingen: vanaf 1 december
Bekendmaking finalisten: 4 janurai
Teasers finalisten: vanaf 4 januari
Dealine stemmen: 30 januari
Finale: 3 februari

Reclame als TV format
Het opmerkelijke is dat deze commercials vaak maar een keer worden uitgezonden. De onderbrekingen zijn de finale van een groter evenement geworden die de Super Bowl als platform gebruiken.

Het is niet langer een boodschap van 30 seconde en het gaat verder dan een crossmediale reclamecampagne. Het zijn transmediale TV formats geworden die via eigen media kanalen worden gelanceerd, via social media een groot publiek betrekt bij de verloop van het verhaal en de grote finale in 30 seconden op TV laat afspelen.

Het resultaat is dat de mensen die betrokken zijn bij het verloop van het verhaal uitkijken naar de commercial die wordt uitgezonden. Dus niet alleen maximale aandacht voorafgaand aan de commercial maar ook op het moment dat die wordt uitgezonden.

Een interessante ontwikkeling die voor zover ik weet alleen nog tijdens de Super Bowl zo tot uiting komt. Kennen jullie nog meer voorbeelden?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in