Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nieuwe organisatievorm Radio 3FM vereist’

Publieke popzender 3FM lijkt het slachtoffer te worden van de veldslag in de Nederlandse ether. Wil 3FM op lange termijn concurrerend…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt Daniël Venema, student MSc in Business Economics aan de Universiteit van Amsterdam op de site . In zijn artikel analyseert hij aan de hand van een organisatie-ontwerpmodel en een performance-analyse, de oorzaken van de neerwaartse resultaten van de publieke radiozender. Volgens Venema is het inzetten van dj’s slechts een instrument waarmee op de korte termijn succes kan worden geboekt. ‘Uiteraard zijn dj's belangrijk, omdat zij via de juiste branding kunnen functioneren als 'merken' en zo luistercijfers kunnen verhogen. Maar binnen 3FM zijn andere problemen verantwoordelijk voor de wanprestatie van dit publieke popstation’, schrijft hij.

related partner content for mobile comes here

Volgens de student is het hoofdprobleem de ambtelijke organisatiestructuur van de Stichting NOS waarbinnen 3FM zich bevindt. ‘Door de vele hiërarchische beslissingsstructuren en de drie verschillende (management)partijen die elk zeggenschap hebben over 3FM, kan 3FM niet competitief en slagvaardig zijn. Daarnaast is onvoldoende aandacht geschonken aan de strategie.’

Hij betoogt dat er een reorganisatie moet komen die bestaat uit doeltreffende instrumenten. 3FM moet met spoed uit de huidige structuur van de NOS worden gehaald en ‘freedom of hierarchy’ krijgen. Daarnaast moet zij een zelfstandig capabel managementteam krijgen, dat eindverantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering en de strategie. Een nauwkeurige analyse van het onderscheidend vermogen van 3FM kan hierbij van dienst zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in