Nieuwe chip maakt pratende poster mogelijk
Dat deze techniek werkt, bleek vorige week uit demonstraties op de CES, de jaarlijkse beurs voor consumentenelektroncia in Las Vegas. Om dit soort dienstverlening mogelijk te maken, gaan de elektronicaconcerns Philips en Sonyvanaf 2004 bijvoorbeeld mobiele telefoons en zakcomputers voorzien van nieuwe chips. Zeomschrijven de gebruikte techniek als near field communication (NFC). De prijs van dechipinstallatie vormt volgens Philips geen enkel beletsel. ‘Het kost een paar dollar om eenapparaat van zo'n chip te voorzien. Een chip in een poster kost enkele tientallen centen’, steltdirecteur Scott McGregor van de chipdivisie van Philips. In de visie van Philips heeft deze chipinstallatie alleen zin als anderen dienstverleningontwikkelen voor de apparatuurgebruikers. Daarom werkt Philips samen met 's werelds grootstecreditcardmaatschappij Visa en mediaconcern Vivendi Universal. In het voorbeeld van de poster inde bibliotheek is het ook mogelijk om muziek uit de film te bestellen en te betalen. Vivendi komtnog dit jaar met een muziekaanbod voor gebruikers van Philips' Streamium-producten, sommige nieuwe televisies en bepaalde geavanceerde dvd-spelers waar de chip is in gebouwd.
De NFC-technologie (of daaraan gelieerde technieken) bestaat al enkele jaren. Zo gebruikt deLondense metro een vergelijkbare techniek voor de toegangspasjes. Volgens McGregor werkenandere fabrikanten ook met NFC-technologie, maar heeft tot dusver niemand de brug geslagentussen fabrikanten en dienstverleners.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe technologie stelt Visa in staat zijn dienstverlening aan kaarthouders uit te breiden. ‘Hoemeer apparatuur van zo'n chip wordt voorzien, hoe meer verkooppunten voor Visa’, meent GaylonHowe, directielid bij Visa International. Volgens hem is het betalingsverkeer via de chiptechniekveilig.
Hoewel Philips pas de laatste twee jaar concreet met dit project bezig is, werkt de chipdivisie aljaren aan vergelijkbare ontwikkelingen. Met de investeringen zijn volgens McGregor ‘tientallenmiljoenen euro's’ gemoeid. Als producent heeft Philips belang bij de verkoop van zoveel mogelijkchips. De onderneming streeft ernaar de chips in zoveel mogelijk producten onder te brengen, opdatde consument mobiel toegang krijgt tot allerlei diensten. ‘We zijn voor een open standaard’.
Philips probeert zo veel mogelijk producenten van bijvoorbeeld zaktelefoons en computers, encontentaanbieders voor de NFC-techniek te winnen. Volgens McGregor zijn er al overeenkomstenmet andere partners. Wie dat zijn, wordt pas later dit jaar bekend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid