Overslaan en naar de inhoud gaan

Nickelodeon ten onrechte hoog op Vloekmonitor

De commerciële kinderzender Nickelodeon is dit jaar ten onrechte hoog op de Vloekmonitor geëindigd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoeksbureau TNS NIPO die het grove taalgebruik in opdracht van de Bond tegen het vloeken registreert, heeft een rekenfout gemaakt. Dat heeft het bureau toegegeven. De rekenfout komt doordat Comedy Central halverwege vorig jaar op hetzelfde net begon uit te zenden als Nickelodeon.

related partner content for mobile comes here

De hoge scores van Comedy Central werden ten onrechte aan de kinderzender toegeschreven. In plaats van de derde plaats in de ranglijst van twaalf commerciële zenders behoort Nickelodeon in de monitor op de achtste plaats te staan, samen met SBS6 en RTL8. Elk uur kwamen op de kinderzender 1,1 in plaats van 2,1 grove uitingen voorbij. Het aantal vloeken, gedefinieerd als het misbruiken van de naam van God en Jezus, was vrijwel nihil.

Uit de Vloekmonitor bleek dat ruwe taal op televisie toeneemt. Bij de publieke zenders nam het grove taalgebruik af, maar bij de commerciële zenders nam het toe. BNN voert met 7,4 grove woorden per uur nog wel met voorsprong de lijst aan. Bij de VPRO, VARA en NPS nam het aantal vloeken en andere grove taaluitingen af. De animatieserie South Park, uitgezonden door Comedy Central, bevatte in de drie meetweken de meeste grove woorden: 51. Daarna kwamen de RTL-talkshow Jensen en de BNN-soap Onderweg naar Morgen (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in