Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkwaarde is meer dan productwaarde

De waarde van een merk is meer dan die van het product; ook de goede naam van het bedrijf is van cruciaal belang.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merkwaarde bestaat in de Westerse wereld meestal uitsluitend uit ‘consumer brand equity’ en uit de financiële opbrengst van een product. In landen als China, Japan, India, Korea en Taiwan wordt merkwaarde heel anders benaderd. Bij merken als Honda, Sony, Samsung en andere gaat het vooral om de waarde van de corporate brand, en er is reden om aan te nemen dat deze benadering ook in het Westen terrein wint. De héle waarde van het merk wordt in toenemende mate bepaald door andere belanghebbenden dan alleen de consument. Om die waarde te meten en te managen is een nieuwe brand value strategie nodig. De volgende punten geven een aanzet:

related partner content for mobile comes here
  • Maak allereerst onderscheid tussen corporate brand value en de merkwaarde van de verschillende producten.
  • Gebruik een tracking- of scorecardsysteem om vast te stellen welke bijdrage marketing en communicatie leveren aan de (corporate) merkwaarde.
  • Houd rekening met de invloed van groepen, individuen en bedrijven op de financiële waarde van het bedrijfsmerk. Bron: Marketing Management
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in