Merkwaarde is meer dan productwaarde
De waarde van een merk is meer dan die van het product; ook de goede naam van het bedrijf is van cruciaal belang.
Merkwaarde bestaat in de Westerse wereld meestal uitsluitend uit ‘consumer brand equity’ en uit de financiële opbrengst van een product. In landen als China, Japan, India, Korea en Taiwan wordt merkwaarde heel anders benaderd. Bij merken als Honda, Sony, Samsung en andere gaat het vooral om de waarde van de corporate brand, en er is reden om aan te nemen dat deze benadering ook in het Westen terrein wint. De héle waarde van het merk wordt in toenemende mate bepaald door andere belanghebbenden dan alleen de consument. Om die waarde te meten en te managen is een nieuwe brand value strategie nodig. De volgende punten geven een aanzet:
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
related partner content comes here
- Maak allereerst onderscheid tussen corporate brand value en de merkwaarde van de verschillende producten.
- Gebruik een tracking- of scorecardsysteem om vast te stellen welke bijdrage marketing en communicatie leveren aan de (corporate) merkwaarde.
- Houd rekening met de invloed van groepen, individuen en bedrijven op de financiële waarde van het bedrijfsmerk. Bron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid