‘Ikea heeft het coolste duurzaamheidsinitiatief’, met dank aan Persil ECO Power
60 procent van de Nederlandse consumenten kan spontaan geen merk noemen dat een initiatief heeft ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit de CoolSustainability Verkiezing die door CoolBrands en Choices Research is gehouden naar aanleiding van de introductie van Persil ECO Power in Nederland.
Door mensen die wel initiatieven kennen, wordt het merk Philips het vaakst genoemd. ‘Opvallend is dat er twee energiebedrijven bij de topvijf zitten. Nuon en Eneco, beide met groene energie, nemen de tweede en derde positie in. Gevolgd door Albert Heijn met de Puur & Eerlijk-producten en Toyota’, zo leest het persbericht.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaPrijs en onduidelijke communicatie blijken de belangrijkste factoren te zijn waarom de consument nog niet duurzaam koopt.
Aan de respondenten is ook gevraagd wat ze de coolste duurzaamheidsinitiatieven vinden. En dat zijn:
Ikea: accepteert alleen nog maar legaal hout uit verantwoord beheerde bossen
Siemens: apparaten die groene energie produceren
The Body Shop: ‘against animal testing’
Chiquita: hergebruik van materialen en garandeert een bepaald werk- en leefklimaat voor de boeren
Douwe Egberts: verwerkt alleen nog maar 100 procent gecertificeerde koffiebonen
T-Mobile: je levert je oude GSM in, die wordt hergebruikt of gerecycled en de opbrengsten daarvan gaan naar een goed doel
HP Eco Higlights label: een label op de producten dat de consument helpt om voor duurzaamheid te kiezen
En natuurlijk wordt ook genoemd: Persil ECO Power, ‘100 procent plantaardig en 100 procent biologisch afbreekbaar wasmiddel’! Tja, wat zou de pr-waarde van zo’n onderzoek nu zijn als het product dat de aanleiding ervoor is, niet door de ondervraagden werd genoemd?
Andere resultaten:
52 procent van de ondervraagden zegt dat duurzaamheid een (vrij) grote rol speelt in hun leven. Voor 44 procent speelt duurzaamheid een kleine of geen rol in hun leven. 48 procent van de Nederlanders zegt wel in de toekomst meer te willen doen aan duurzaamheid.
Er zijn twee redenen die mensen ervan weerhoudt om meer aan duurzaamheid te doen, namelijk prijs en duidelijke communicatie. Zo zegt 62 procent dat duurzame producten vaak duurder zijn en 61 procent geeft aan dat het vaak niet duidelijk is welke producten wel en niet duurzaam zijn.
Ha! Zou Persil ECO Power duur zijn?
De conclusie in het persbericht: ‘Wat hieruit weer naar voren komt, is dat er nog veel onduidelijkheid heerst op het gebied van duurzaamheid en wat je als consument hier aan bij kunt dragen. Er is momenteel nog veel behoefte aan informatie. De consument wil wel, maar weet niet altijd hoe? Er ligt dus nog een enorme potentie voor retail en merken samen om de consument verder te helpen ons dagelijks leven duurzamer in te richten, waar wachten we op?’
De verantwoording voor het onderzoek luidt: ‘De verkiezing is gehouden onder het panel van Opiniecentrum, een voor de Nederlandse bevolking representatieve steekproef, door CoolBrands in samenwerking met Choices Research.’
Hoe serieus kunnen we een onderzoek als dit nemen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid